2010-01-06

Dagens lunch

Jag härmar em och gör som hon brukar göra. Jag lägger in en text från Wikipedia:

Den äldsta notering som finns om svensk lutfisktradition är från Linköping och biskop Hans Brask, 1464–1538, som enligt historien festade på lutfisk med mandel, russin och ärtor under fastan. Lutfisk är den enda rätt som varit älskad festmat i Sverige året runt i över 500 år. Förr åt man lutfisk till helger och fester året om. Gustav III:s hov njöt av den blötlagda fisken under hela våren och på bondbröllop i Skåne serverades fisken varje dag under de veckolånga bröllopsfesterna.

Det är alltså anrika traditioner vi följer när vi äter lutfisk en gång om året. Min morfar älskade lutfisk, men då skulle den vara svart av peppar. Maken får äta resterna i morgon. Jag gissar att jag inte blir så populär om jag tar med mig detta till jobbet och värmer upp den i micron.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...