2011-06-07

Borta bäst - en nutidsroman av Sara Kadefors



"Borta bäst" av Sara Kadefors gillade jag, en bok helt i min smak. Den har legat ett bra tag i "att-läsa-högen", inköpt på en bokmässa. Den var precis så bra som jag trodde den skulle vara.


"Ingen lägger märke till bilen som står parkerad i den lilla dungen utanför Ikea. Ingen reagerar på kvinnan som kommer ut mellan träden och promenerar mot ingången. Hon är elegant klädd och har ett vackert leende. Hon dricker gratiskaffe innan varuhuset öppnar och äter upp folks kvarlämnade mat.


Kvinnan heter Sylvia. Vem är hon? Vad har hon varit med om? För bara några månader sedan levde hon ett annat etablerat liv....


Vem bestämmer egentligen hur man ska leva? Och är det ena mer rätt än det andra?"


Så står det i baksidestexten. Boken är skriven med humor, med svart allvar och med ett stort hjärta. Den vänder upp och ner på våra fördomar, skildrar relationer på ett ömsint och realistiskt sätt. Den är spännande utan att vara en kriminalroman.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns många spännande böcker som jag skulle vilja läsa om jag hade tid. Ha en fin dag nu !

Steel City Anna sa...

Det är en jättebra bok! Mycket humor i den också. Jag tycker det är så kul med bibliotekarien.

Maggan sa...

Janne: Ja visst finns det. Dessutom har jag samlat på mig massor som jag inte hunnit läsa än. Det kanske kan bli några i sommar förhoppningsvis.

Anna: Bibliotekarien kan man nästan se framför sig. Typen känner man igen, det är det som gör det så roligt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...