2019-05-18

Intryck från en resa 1 - Mina drömmars resmål

Här står jag och lägger på vykort på den lilla ön Sarks enda postlåda. Hoppas korten kom fram?

Igår, sent på eftermiddagen, ramlade vi in genom dörren hemmavid. Dagen startade kl 05.30 på ett hotellrum vid flygplatsen norr om Paris. När jag drog undan gardinerna steg solen, röd och grann, upp över horisonten.


Nu är vi i full färd med att smälta alla intryck från Normandie, Bretagne, Guernsey, Jersey och Sark, Många bilder blev det. Jag har varit flitig med avtryckarfingret.


En ungdomsdröm blev uppfylld. Jag fick till slut se Mount Saint Michel på riktigt. Först på avstånd och då knottrade sig skinnet på mina armar.


Sedan närmare, dit vi tog oss per shuttlebuss över den nybyggda bron. Jag klättrade alla de mödosamma trappstegen ända upp till klosterkyrkan på toppen, där det pågick en mässa med sjungande nunnor och präster. På vägen ner i den smala gränden, slank vi in på det gamla värdshuset och åt lunch.

På öarna har vi sett ebb och flod på ett sätt som aldrig tidigare. Vilka landskap som visar sig när månen drar undan vattnet frän stränderna.


Vackert? Jag vet inte, men säreget!


Hundar som jagade fåglar och varandra, folk som letade snäckor, hästar som galopperade, fyrhjulingar som racade - många passade på att aktivera sig på sjöbotten då vattnet dragit sig tillbaka.


Det blommade överallt. Marken var översållad med rosa trift. Lärkorna drillade över de gröna ängderna.

Vi åkte runt både Guernsey och Jersey och på Sark blev det apostlahästarna. Så mycket vackert det finns att se. Vi blev mätta på både synintryck och mat.


Här är födelsedagsmiddagen för A, alias PO66. Hon passade på att fylla väldigt jämnt medan vi var där.


Utan våra fina färdkamrater hade det inte blivit någon färd över huvud taget. Tack och lov att de finns!

Nej, nu ska jag gå och packa för en tur till södra Sverige! À bientôt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...