2020-11-27

Vilken lyckträff!

 - Nej, nu står jag inte ut längre, ropade jag åt Maken som kom hem från tandhygienisten. Vi måste göra något! Låt oss göra en fredagsutflykt!

Rimfrosten gnistrade i solen när vi äntrade bilen och vände kosan söderut. Halvvägs till Askersund stannade vi till vid en busshållplats. - Du vill kanske ta en bild, föreslog Maken som känner till mitt nervösa avtryckarfinger. Och visst ville jag det, det var ju så gudomligt vackert!


Jag gick ner till strandkanten och knäppte några bilder. Inte en krusning på vattenytan. När jag vände mig om igen, fick jag syn på något. Lite längre upp i backen låg ett körkort och två kreditkort. Jag plockade upp dem och undrade om någon plundrat en plånbok och slängt delar av innehållet. 

Vid nästa stopp kollade Maken upp innehavaren av körkortet via nätet medan jag tog några bilder till. 




Telefonnumret Maken hittade ledde till en flicka som svarade: - Det är min pappa. Han skulle på jobb i trakten idag. Jag ska ringa till honom och be honom ringa upp er! 

Snart hade vi dagens turgubbe på tråden. Han hade stannat vid sjön vid åttatiden på morgonen och tyckt att det var så vackert i soluppgången att han ville bevara det hela på film. Så när han filmade med mobilkameran ramlade korten ur fodralet utan att han märkte något och landade mjukt i mossan. Intet ont anande åkte han därifrån. Han saknade inte korten förrän vid lunchtid, då han skulle betala vid snabbmatsrestaurangen vid stora rondellen i Askersund. Då ringde dottern och efter tio minuter kom vi åkandes och kunde lämna över korten. Snacka om tur och tillfälligheter! Vi har aldrig stannat där förrän idag, korten syntes inte från vägen, han hann inte våndas i mer än 5 minuter! Det var nog läge att köpa en trisslott idag!



Soluppgång över Östra Laxsjön, filmad kl 08.00 den 27 november av Turgubben.

När vi ändå var i trakterna passade vi på att äta lunch och sedan träffa vår synnerligen gode vän A, som varit ute i flera timmar och njutit av solen.

I skymningen var det dags att återvända hemåt. Himlen brann och en flygplan ritade ett lodrätt, rosa streck över sjön. (Ja, vi stannade till igen så att jag fick knäppa några bilder!)


Nu är det dags att krypa till kojs!
God natt!




3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilken fantastisk utflykt! Både bilderna och historien om turgubben är härlig!

Bloggblad sa...

a ... ett a fattas på slutet förstås!

Maggan sa...

Bloggblad: Ja, det blev ett litet äventyr av spontanutflykten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...