2024-07-16

Sommar i Närke


Ett stenkast från den brusande E20 ligger den här vackra herrgården i Laxå. Här har vi firat jämna födelsedagar med stora kalas och här har vi gått till doktor Finn som hade mottagning en trappa upp. I söndags var det ett välbesökt café i de tjusiga lokalerna på nedervåningen. Samtidigt hade hembygdsföreningen söndagsöppet för att visa sina samlingar i herrgårdens två annex. Jag var en av värdarna denna dag.

Min väninna T-S och jag gjorde en liten sväng runt södra Närke. Vi tittade in hos Madame La Gård och hos Tant Grön innan vi hamnade på shoppingmeckat Marieberg. Jag handlade bara det som stod på lappen! Överst på listan stod det datormus, eftersom den jag haft sedan jag gick i pension numer är utsliten.

Makens och mina utflykter blir inte så jättelånga nu för tiden. En dag då det var vackert väder kvistade vi ut med kaffekorgen. Vi hade tänkt oss utsiktsplatsen vid Trollåsarna, men körde vilse i skogen och hamnade till sist på Sveriges vackraste rastplats vid Bodarnesjön. Det gick också bra.


Igår kväll hade vi kärt besök av Makens systerson med fru och vovve. 

Om svärfar levat idag hade han kanske varit en bloggare, han också. Här tittar vi i hans tjocka album med hundra år gamla fotografier från vistelsen i Kanada. Maken har scannat och satt ihop CD-skivor till svärfars barnbarn och nu överlämnade han originalet till systersonen P.

Jag avslutar med en bild från en svunnen tid, ett fint minne. Bilden kom singlande från min lillasyster härom dagen. Den får mig att minnas en fin sommarkväll vid Frykens strand. Här sitter systerdottern A och jag och värmer oss efter ett dopp i sjön och efter att ha hittat en skrälldus med kantareller.

Allt gott!





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...