2009-07-25

Tango-tårta - receptet

Vid ett besök på Elsa Anderssons Konditori i Norberg den 1 juni i år så smakade vi den vitt berömda Tango-tårtan för första gången. Vi fick också med oss receptet, vilket jag här delar med mig av. Elisabeth i Umeå tyckte att den såg god ut. Och det är den också.




500 g mandelmassa
3 st ovispade äggvitor
2 dl vanilj- eller marsankräm
Ca 4 dl vispgrädde
1 burk (krossad) ananas

Till garnering:
1,5 dl florsocker, 1 msk vatten (jag tog anansspad, tårtan på bilden har körsbärsspad)
Vispgrädde
Ananasskivor (hoppade jag över)
Röda cocktailbär

  • Grovriv mandelmassan och blanda med äggvitorna till en bredbar konsistens.
  • Markera två runda tårtbottnar med ca 26 cm på bakplåtspapper. (Jag använde Tupperwares bakunderlag och tog cirkeln som är 24 cm.)
  • Bred ut smeten på bakplåtspappret.
  • Grädda en botten i taget i ca 200 grader tills de är svagt gulbruna.
  • Lossa dem när de kallnat.
  • Bred ut vaniljkrämen på den nedre botten.
  • Låt ananasen rinna av.
  • Blanda med nyvispad grädde.
  • Spara även grädde till garneringen.
  • Bred ut ananasgrädde ovanpå vaniljkrämen.
  • Lägg på nästa botten.
  • Gör glasyr av florsockret och vätskan.
  • Dekorera med bären och spritsa grädden.
  • Jag lät den ogarnerade tårtan stå i kylen och safta till sig ett dygn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Smaksens!!
Ha det gott efter en vecka i selen!
Kram
A

Maggan sa...

Hej A!
Imorgon först börjar jag jobba igen. Suck. Men det ska nog gå bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...