2010-09-08

Där fick jag fikon!

Det var i fredags kväll som jag först noterade en besk metallsmak i munnen. Först trodde jag att det berodde på de "belagda" snacksen jag stoppade i mig. Men smaken hängde kvar. Allt jag åt och drack smakade plåt. Kunde det vara amalgam som löste ut? Eller en halsinfektion som spökade? Jag gurglade mig med SB12, men det blev inte bättre.

Så läste jag på kära Zuzettes blogg att hon hade råkat ut för samma sak och att företeelsen hette Pinjemun. Det kan man få om man äter pinjenötter som förvarats felaktigt i affären och härsknat. Zuzette bjöd i fredags lunch på en jättegod kycklingsallad med pinjenötter strödda över, mums!

Men nu har jag alltså pinjemun att läggas till mina blomkålsöron, min potatisnäsa och mina äppelkinder. Synd bara att jag inte kan tillräkna mig meloner och päronstjärt.

Pinjemunnen försvinner om 1 - 2 veckor i alla fall.

PS: Om ni, mina tyska väninnor, läser detta, så blir ni kanske en aning förvirrade över det svenska språket. Men det blir en bra övning.

7 kommentarer:

epsilon sa...

Pinjemun - gode värld vad mycket konstigt man Kan råka ut för.
Härlig bild.

Maggan sa...

epsilon: Det var första gången jag stötte på det begreppet också. Men nu vet jag!

Miss Jones sa...

Sorry att jag gav dig pinjemun:(
Den beska och metalliska smaken sitter fortfarande kvar för mig..hoppas på bot och bättring snart. kram

Maggan sa...

Miss Jones: Men det kunde ju inte du veta! Tänkte på dig igår hela förmiddagen och jag hoppas att det gick bra.
Kram

Lotta sa...

Kult inlägg det där med meloner och päronstjärt.
Din stackare som har fått detta elände.
Bilden är ljuvlig förresten.
Kramizzz
Mysig helg på er
Gubben hälsar....

Unknown sa...

Väldans bra bild och kul text!
Hälsningar/SA

Maggan sa...

Lotta och SA: Tack för uppmuntran. Vinjettbilden är jag väldigt nöjd med. Visar sjön Skagen en kväll i augusti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...