2013-05-31

Till häst - Dalaresans tredje dag

Vår utmärkta guide Agneta hoppade ombord på bussen igen och denna dag åkte vi Siljan runt.

Vi började med Sollerön, där Agneta berättade om vikingar och Kalle Lärka. Sedan upp på Gesunda-berget med magnifik utsikt. Jag tänkte på en sommar för länge sedan, då jag fick tillbringa några veckor där med min bästis och henne familj. Sussie och jag stod nere vid stranden och såg ut över Siljan och en rosaröd himmel. Det var så vackert att vi sa till varandra: - Detta ska vi aldrig någonsin glömma!

Nästa stopp var på berget bakom Siljansnäs. Till Buffils Anna har jag återkommit flera gånger. En gång då PO66 och jag längtade efter en god kopp kaffe när vi bodde på Masesgården, där kaffe inte förekommer. Denna gång hanns det dock inte med något kaffe.

Det blev ett långt lunchuppehåll på Tällbergsgården istället. Några passade på att sitta upp på en något istadig häst. Hon som sitter där på bilden är ordförande i PRO, tro´t om ni vill. I Nusnäs fick vi höra och se hur dalahästar blir till.

Där emellan fick vi uppleva Dalhalla i stekande sol. En trevlig Rättviksmas berättade och sjöng för oss.


PS: Ja visst ja! Jag höll på att glömma att jag köpte en vacker lampskärm och matchande löpare på Jobsboden. De ska jag ta fram i augusti då rönnbären börjar rodna. Det är nämligen motivet på trycket.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...