2017-11-27

Höst- och hästfest

Medan den mjuka pepparkakan svalnar i sin form och sprider ljuvlig doft i hela huset, sitter jag här framför datorn igen och tänker tillbaka på helgen som gått.


På fredagskvällen samlade vi storfamiljen kring oss för att fira att far fyllt år och för att det är härligt att träffas allesammans. På buffébordet hade jag bullat upp med pajer, prinsesskorvar, revbensspjäll, sallad, melon, mango, ost och druvor. Den makedonska duken låg på bordet och glashytteglasen stod klara att fyllas med vin. Jag mår aldrig så bra som när jag har alla mina kära omkring mig.


På lördagsförmiddagen var det dags för Lilla Hjärtat, eller Belle som hennes lilla kusin kallar henne, att skynda vidare till nästa fest. Hon var bjuden på kalas med hästtema.

Det blev hästfest för Lilla Lila också! Vi passade nämligen på att besöka Ågrena, där det var knatteridning. Lilla Lila är visserligen bara ett och ett halvt år men inte för liten för att vara en duktig hästskötare. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli... Shetlandsponnyn var så go och fin och stallflickan så otroligt rar. Det där får vi göra om, eller hur Lilla Lila?

Barnbarnet börjar få ett stort ordförråd vid det här laget, något vi motspelare hade nytta av när hon satt i pappas knä medan vi spelade kortspelet Spite & Malice. - Gubbe! utbrast hon och pekade på ett av korten i hans näve. - Hjärtan! och Blomma !(klöver). Där fick vi, på andra sidan bordet, lite information förutom den vi fick genom att kika på vitrinskåpets spegling. Men så vann vi också!

I farmors lådor finns det mycket spännande. Ett par svetsglasögon måste provas! - Mööörkt! Natti natti! 

Innan det blev natti, natti för min del deltog jag tillsammans med Laxå-kören på en härlig sångafton i Taizé-ton. Det blev en fin avslutning på helgen.

Önskar er en bra vecka!
Maggan



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...