2018-10-16

Familjehelg kryddad med flamenco

Klockan är bara halv sex på morgonen och här sitter jag och ugglar framför datorn. Mobilen ska väcka mig klockan sju, ifall jag skulle slumra in, ifall min egen skärmsläckare går in. Jag blev väckt strax efter fyra då ett sms kom in med svar på en enkät jag ställt till församlingstidningen Bodarne-Magazinet. Och sedan gick det inte att somna om.

Många intryck från den gångna helgen i Uppsala snurrar runt i hjärnan. Det har varit en helg med många goda samtal med människor vi har varma relationer med men som vi träffar allt för sällan.

Överst: Gitarrfestival i Konserthuset, höstsol över mig, Svägerska och Svåger. Nederst: Besök på butiken Studio 54 där jag fyndade vackert plagg, spatsertur med Svåger, Lillebror och Storasyster. Än blommar det i rabatterna

Från fredag eftermiddag till söndag förmiddag umgicks vi med vackra Svägerskan och hennes rare make. Vi blev bortskämda och ompysslade med god mat och dryck och med ett festligt besök på konserthuset. Där var det stor final på den årliga gitarrveckan, där Göran Söllscher spelade tillsammans med en ensemble från Murcia Fantasia para un gentilhombre. Minnesbilder från en annan tid strömmade mot mig, en tid då jag var aupair i Grenoble hos den gitarrspelande Jo och hennes två barn. Då lyssnade jag ofta på en LP med Rodriguez.


Resten av söndagen tillbringades tillsammans med mina kusiner, på en stor, luftig balkong högt ovanför marken. Det är sällan vi ses, men så roligt det är när det äntligen blir av. Vi hjälpte varandra att minnas vårt ursprung och bakgrund. Vi la pusselbit efter pusselbit. Och ändå är det många bitar kvar!


Vi härstammar alla från denna kvartett syskon: Storasyster Anna-Greta, lillebror Bengt, lillasyster Barbro (min mamma) och storebror Sven. Alla kusiner kunde inte vara med, men det blir förhoppningsvis fler sammankomster.


Igår var det stor samling i Casselgården. Två chefstjänstemän informerade seniorer om vad som händer och sker i kommunen och Britt-Inger och jag lättade upp det hela med att sjunga duett till Pers ackompanjemang på pianot. Det blev några gamla schlagers, de satt bra!

Nej, nu är det dags att sätta igång dagens sysslor! Ha det gott, ni därute!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...