2021-08-20

En historielektion


En fin dag i La Stada fick vi, min vän T-S och jag. Vi tog tåget in, skönt att slippa leta efter parkering, och travade sedan upp till stadskärnan. Tittade in i den söta lilla bokhandeln i Centralpalatset. Min och Britt-Marie Dahlbergs bok På utflykt med tanterna på Villagatan stod kvar i hyllan. - Ingen kioskvältare precis, men trevlig lokalhistoria, sa bokhandlaren med ett leende.

Sedan var det dags för förmiddagsfika och Hälls konditori låg väldigt behändigt till. Vi har alltid mycket att avhandla, T-S och jag, och nu för tiden ser vi ju inte varandra så ofta längre. Så det blev en fin pratstund till kaffe och bulle, innan vi tog oss längre in i staden. 

Vi hade köpt biljetter till Örebro Slotts sommarutställning om Sveriges Drottningar. Det var vackra tablåer med klänningar och accessoarer för varje drottning, från Karin Månsdotter till Victoria av Baden och korta berättelser om deras liv och gärning. Historielektionen späddes på av en rolig och kunnig guide, Simon, som berättade livfullt om slottets historia (på engelska denna gång). T-S och jag fick en alldeles egen guidning av honom, när han visade tämligen nyupptäckt men medeltida klotter, gjort av kvinnliga fångar. - Vill ni se tortyrkammaren också, undrade han. Och det ville vi.

Här står jag nöjd i min "Boris Johnson-frisyr" (det blåste!). I kassen har jag en pocket av Anna Jansson, den andra i hennes Örebro-serie. Det blev många steg den dagen, fast T-S tyckte att vi mest fikade och åt mat. Hur som helst så blev det en lyckad dag i vår vackra residensstad.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...