2021-09-20

Tranors flykt och historiska vingslag


Min väninna T-S och jag gjorde en road trip här för leden. Vi letade oss söderöver på små vägar, ibland tog vägen slut och vi fick vända. Vi passerade raka furor, svarta kossor, lönnar som började visa färg. Strax utanför Älgarås blev himlen mörk av skriande tranor som skruvade sig fram i serpentiner, också de på väg söderut. Vi mellanlandade i Hova, tranorna kanske mellanlandade vid Hornborgasjön.

Det blev gofika på det mysiga lilla konditoriet/bageriet och jag köpte med mig matbröd hem. I Undenäs gick vi runt den väldiga katedralen och såg platsen där den gamla kyrkan i Undenäs legat och där Constantia Eriksdotter begrovs 1650. Hon var Erik XIVs frillodotter och kallades Drottningen av Tiveden. Hon var gift med hertig Karls kammarjunkare, den engelske adelsmannen Henrik Frankelin, och de bodde i Bocksjö som de fått i förläning av Constantias farbror Karl.

Det lär finnas en blå pärla kvar, en pärla som tillhört Constantia. Min vän T-S har massor med pärlor och ädla stenar, som hon tillverkar vackra halsband av. Jag slog till på ett sådant och sedan vände jag kosan hemåt igen.




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...