2021-10-16

Bror Anders och Lisbeth


 De här senaste dagarna har vi ägnat oss åt Laxås okände kändis: Bror Anders Wikström, född 1854 på Stora Lassåna i Laxå och död 1909 i New Orleans. På onsdagskvällen höll Lisbeth Axelsson, författare och journalist, ett mycket uppskattat föredrag om konstnären. Vi i Föreläsningsföreningen var mycket glada att så många ville komma och lyssna. 

Passade på att fota Postgatan innan jag stängde dörren till biblioteket kl 19.00, då föreläsningen skulle börja. Att oktober månad är en rosa månad, det märks i Laxå.

Igår, fredag, vaktade Maken och jag utställningen om Bror Anders. Då var tillströmningen av folk inte lika stor. På söndag är det sista dagen den visas, så passa på att kila ner till bibliotekets konsthall om du har missat den.

Nu singlar löven från träden som stora guldslantar. Det är dags att ta ett tag med räfsan.


Trevlig helg!

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag vet ju att jag inte är särskilt bevandrad i konstens värld, så att jag aldrig har hört talas om den konstnären är inte så konstigt...
Det är ju tur att jag kan fortbilda mig via mina bloggvänner!

Maggan sa...

Bloggblad: Du behöver inte känna dig ensam om att inte ha hört talas om Bror Anders Wikström. Ingen, utom släkten och några få till, har känt till honom här i Sverige. Men i USA, och speciellt i New Orleans, är han fortfarande ett stort namn. Ja visst, får man lära sig mycket i bloggvärlden och inspireras också, för den delen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...