2021-11-07

Ljusglimtar i novembermörket


Det var många ljus som skulle tändas i Ramundeboda kyrka igår kväll, ett ljus för varje person som gått bort under året.  Kyrkan fylldes med människor som hade mist en anhörig, en vän, en granne. Den här kvällen är så speciell. Vår gemensamma sorg, saknad och tacksamhet komprimeras under stunden i den ombonade, vackra änglakyrkan. Igår kväll förstärktes den känslan av Annica Blomfeldts sång och cellospel.

Ännu en novemberdag
Alla färger suddas ut till den gråa nyans
Fast jag vet att solen finns där nå´nstans
har jag svårt att se det ske
som ett litet barn kan se

Tårar från himlen, när änglarna gråter
är tårar av glädje och tårar av hopp.
Tårar från himlen, när regndroppar faller
blir till en flod som bär kärlekens bud till dig.


Idag faller regndropparna tätt, men vi har haft några fina ljusa höstdagar i veckan som gått. Jag passade på att städa lite i trädgården igår. En och annan "late bloomer" håller fortfarande ställningarna, annars har det mesta vissnat ner.


Och så har jag haft en träff på byn med mina väninnor Ve och Na. Vi besökte "pop-up"-butiken med fina stickade alster, kollade konstutställningen på biblioteket, tittade in på Kupan och pustade ut med kaffe och friterad banan på Dahlins.


En kväll i veckan tog EKW och jag tåget in till La Stada och gick på Afternoon Tea på Husets Café. Som efterrätt fick vi ta del av En polismans minnen. Förre presstalesmannen Göran Gunnarsson berättade hur det kom sig att han blev polis från att ha varit en liten busunge i Hällabrottet och hur han sedan många gånger hamnat mitt i händelsernas centrum som Örebro-polisens språkrör. Spännande och trevligt!

Nu önskar jag dig en bra novembervecka!



2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Visst blir det en speciell känsla när kyrkan fylls av ljus och namn på de avlidna! Vi hade 115 ljus framme vid altaret igår, och jag kände igen alldeles för många namn. Det känns i själen när jämnåriga går bort ... eller de alldeles för unga. De riktigt gamla kan det ju vara en befrielse för och är inte så oväntat som när någon drunknar eller får en snabb aggressiv cancer.

Maggan sa...

Bloggblad: Oj, det var många ljus, vi hade 51 ljus, men det var på gränsen att vi fick rum med alla som ville minnas. Vår kyrka är inte så stor. Förra året delade vi upp det i två omgångar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...