2021-11-29

Storstadsvimmel och bygemenskap i advent


En vacker Första Advent fick vi. Solsken, rimfrost och stämningsfulla stunder med kören. Först sjöng vi i Finnerödja stora vita kyrka och sedan i Skagershults kyrka i Hasselfors. Där hjälpte prästens småflickor till att tända det första ljuset. Eftersom vi inte var så många, så valde vi En stjärna lyser så klar som avslutning. Det blev fint, eller hur?

Sedan har jag varit på besök i veckan i ett glittrigt Göteborg. Det var länge sedan. Det märkte jag av all byggnation och allt vägarbete som pågick överallt. Vid Järntorget hade några skyskrapor i glas och betong vuxit upp och vid "Läppstiftet" sträckte sig en sprillans ny bro över till Hisingen. 


De första dagarna tillbringade jag med min kompis T-S. Vi promenerade, handlade lite (jag skor och hon hatt) och njöt av god mat, alltifrån strömmingsflundra till italienska smårätter. Vi gjorde främst området kring Mariatorget, där T-S har sin lilla etta högst upp i ett s.k. landshövdingehus, och det charmiga Haga.


Sedan besökte jag min syster S, som bor i den andra änden av staden. Vi fick också en fin stadspromenad och beundrade den väldiga granen som enligt traditionen ska stå på Gustaf II Adolfs Torg under advent och jul. Ibland har den forslats dit per helikopter, fick jag höra. Jag fick uppleva den mysiga bykänslan mitt i storstaden när syster S och jag var med och lyssnade till körsång och drack varm glögg med hennes grannar vid kyrkan i Brunnsbo. Det var mycket "Knö daj in" och varma leenden över den stunden. Hemma hos syster S var det redan så julfint. Vi tände det första ljuset i adventsstaken vid frukostbordet.

Det snöade lätt över Göteborg, när jag tog tåget därifrån. Här hemma är det ännu så länge bara vitt av rimfrosten. Men det är nog bara en tidsfråga. 

Ha det!


2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så mycket du hann med!
Är det körklädsel det jag skymtar på en av bilderna? Ser snyggt ut.

Maggan sa...

Bloggblad: Ja, det är vändbara korta kåpor (rött och marinblått) och så har vi två sorters sjalar till (vinter och sommar). Funkar bra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...