2022-09-11

I valet och kvalet


 Det var ett evigt debatterande denna vecka. Valdebatter på varenda TV-kanal, på torget flera dagar i rad. Tidningarna flödar över av åsikter från höger och vänster. Skyltar med kända nunor är planterade efter vägarna. Och så står det med stora svarta bokstäver: Idag går Sverige till val! på första sidan på dagens tidning. Vem kan ha missat det? Nej, det ska bli väldigt skönt när valet är över. Själva gick vi och gjorde vår medborgerliga plikt i fredags på Kunskapens Hus. Och vi behövde inte legitimera oss!

Det går fortfarande trögt för mig efter covid-sjukan. Får sätta på autopiloten och bara försöka köra. Men igår var det trevligt att få ha kaffegäster vid köksbordet. Hade till och med åstadkommit en äppelkaka, en klapp på axeln får jag ge mig själv.

Syster S har varit och besökt Seglora, där vår farmor Agnes växte upp. Farmors far var lärare i den gamla kyrkskolan och klockare i Seglora kyrka, den som flyttades till Skansen och blev en välkänd bröllopskyrka. Här står en av farmors fem systrar tillsammans med mamma Emma och pappa Bengt. Och tänk det var några som berättade för syrran att minnet av familjen Mellander lever kvar på orten, speciellt minnet av skolläraren. Hoppas att det är goda minnen.

Farmors poesialbum finns kvar och jag bläddrade försiktigt i det igår kväll. 

Till Agnes på julafton 1899 från Ester står det med vacker handskrift på första sidan. Och några blad längre in skriver vännen Ruth:

Tro ej ytan! Troget sträfva. 
Blott till ljus och harmoni! 
Det är målet för att lefva. 
Målet för att lycklig bli!

Det var väl en fin uppmaning! Jag tror jag ska sträva på lite till!

Ha det!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...