2022-11-17

Nu tändas åter ljusen


Nu när novembermörkret är som tätast är det skönt att kommunen ordnar ljuspunkter för oss medborgare. På toppen av Midsommarberget står ortens egna Svamp och lyser, för tillfället i blått och turkost. Men det står väl inte länge på förrän den blir röd som en flugsvamp utan prickar. 

När jag gick förbi torget härom dagen höll man på att sätta upp adventsstakarna på scentaket. Snart är det dags att tända det första ljuset.

Musik är också ett ljus i mörkret. Tivedspôjkera har spelat på Ramundergården för de boende där och det var många som sjöng med när Per klämde i med Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske...

Maken överraskades med ett kraftigt fyrfaldigt leve: Hurra, hurra, hurra, hurra! eftersom han råkade fylla år just den dagen. 

Tyvärr var det inte många som kom och lyssnade på den lysande föreläsningen Örebro - en litterär skattkista igår kväll på Kulturens Hus. Astrid Lindén och Clas Thor berättade om och visade bilder på kända Örebroare, både verkliga och fiktiva. Jag satt som en ljus och njöt av berättelserna och är glad att jag ska få Astrids nya bok i julklapp. Det har Maken fixat!

Ha det så bra,
önskar
Maggan




3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Här har vi Ramunderberget, efter jätten Ramunder. Har han varit i Laxå också, månntro?

Maggan sa...

Bloggblad: Jo, det sägs att jätten Ramunder hade sina bodar nere vid Bodarnesjön, så det gamla klosterområdet där heter Ramundeboda. Inte långt därifrån ligger något som kallas Ramunders grav. Han hade två döttrar och den ena av dem, Skaga, har satt sitt namn på en gammal träkyrka på andra sidan sjön. Församlingen och kyrkan i Laxå är också uppkallade efter denne Ramunder.

Bloggblad sa...

Aha! Jag undrar om det verkligen kan vara samme Ramunder som vår, eller en namne. Jag känner två personer som brukar ha full koll på historia. Jag ska fråga.

Jag har inte varit nere i Söderköping city på en vecka, men har hört att en stor gran är på plats i alla fall.

Historisk vandring i Örebro gör jag ibland i minnet... två år på 50-talet och lika länge på 70-talet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...