2023-05-01

Sköna maj välkommen!




Idag är det den första dagen på årets härligaste månad: maj. Men just idag är det mulet och grått, till skillnad från igår, då det var en riktigt fin vårdag. Jag tog en liten promenad till dammen och plockade mig en bukett med vitsippor till köksbordet.


Det har hänt en del sedan senaste blogginlägget. Sonen Pe är här i några dagar för att förbereda en utbildning som han ska hålla i veckan. Maken är på bättringsvägen från en infektion som gjort att vi fått uppsöka akuten några gånger. 

Vi har kommit till vägs ände när det gäller föreläsningsföreningen. Det sista årsmötet har hållits, där vi beslutade lägga ner och att föra över de medel som fanns kvar till hembygdsföreningen. Det känns lite vemodigt, eftersom föreningen funnits sedan 1989. Men vi blev för få aktiva kvar och vi orkade inte driva runt det längre.

Ordföranden A, som varit med ända sedan 1989, och jag åkte hem till en trotjänare och styrelseledamot med en blomma. Han är konvalescent efter en lång period av sjukhusvård. Så härligt att se att han är pigg och glad igen efter den jobbiga vintern. Vi hade så mycket att ventilera kring kaffebordet och hans hembakade blåbärskaka smakade smaskens.


Sedan har vi varit på kalas för min kamrat B-I en vacker lördag. Vårsolen sken in genom den öppna dörren och på borden stod buketter med vitsippor, som hennes goda vän E hade plockat. Vänner och familj strömmade till och det blev en riktigt härlig eftermiddag.



Nu grönskar det i dalens famn.
Nu doftar äng och lid.
Kom med, kom med, på vandringsfärd
i vårens glada tid.
Var dag är som en gyllne skål
till brädden fylld med vin.
Så drick min vän, drick sol och doft
ty dagen den är din.

Den här sången var den första som B-I och jag sjöng tillsammans i stämmor. Det kom att bli många fler sånger efter det.

Njut av våren och ha det bäst!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...