2023-09-10

Brittsommar med hösttecken


God morgon!

Tio dagar har passerat sedan jag skrev sist, tio dagar då sommaren kom tillbaka med sol och mild värme. 

Jag har plockat av tomaterna från sina vissna stänglar. De flesta är gröna och får ligga och eftermogna på diskbänken. Jag funderar på om man kan göra marmelad eller chutney av dem fast de är gröna. Eller jag ska kanske passa på att steka dem, som i "Stekta gröna tomater". 😏



Druvorna mognar i stora klasar vid söderväggen. Där blir det mycket att ta rätt på. Hoppas att Maken kan ladda damejeannen igen.


Ett och annat kalas har jag också hunnit med. Min kära kompis E-M fyllde 89 år och vi var många som ville hylla henne, hon är en mycket omtyckt person. Maken och jag tillbringade en skön söndagslunch tillsammans med kusin B och hennes man vid Sjötullen i Svartå. Och igår träffade vi barnbarnen, flickorna V.

Lilla Lila, eller Stora V, underhöll oss med blockflöjten. Hon har precis börjat första klass.


Lilla V höll takten med rytminstrument. Hon har blivit 10 månader och är stark och glad. Vill gärna träna sina ben så att hon snart kan springa ikapp storasyster.

Ett hösttecken är att Kupan kör ordinarie tider igen, varje tisdag och onsdag mellan 10.00 - 17.00. Nu plockar vi fram varma tröjor och jackor, vackra klänningar och flanellskjortor. Och allt är "billigt, billigt, billigt"!


Bokcirkeln startar i veckan som kommer, men vi har redan samlats och gått på bio tillsammans. Vi såg förstås The Book Club 2", med vackra vyer över Rom, Venedig och Florens. "Tjejerna" Jane Fonda, Candice Bergen, Dianne Keaton och Mary Steenburger är så härliga, även om jag tyckte att manuset var lite stolpigt.


Ha det nu så bra och njut av september!




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...