2023-12-21

Veckan före jul

God morgon så här på årets kortaste dag. Åh, vad jag längtar efter att ljuset ska komma tillbaka.

Bilden är tagen för några dagar sedan, innan väderomslaget. Då det var gott om vitt flufffluff runt om oss. Sedan började det regna och blåsa och snabbt blev det brunt, slaskigt och trist. Nu verkar det som om snön kommer tillbaka, det började snöa när Maken och jag åkte hemåt från A-sund igår kväll. Så kanske det ligger ett vitt täcke på marken när jag om en stund hämtar in tidningen.


Igår var det sista dagen som Kupan höll öppet för i år. Vi volontärer matchade våra röda västar med röda huvudbonader och sålde julsaker för halva priset. Men kunderna gjorde även andra fynd: ett vackert pelarbord att ställa julglöggen på eller en röd blus till julfesten, till exempel.


En annan julgrupp än den på förra bilden beställde jag av expediten ovan. Han plockade ihop en så vacker plantering för blomstercheckar som Maken fått till sin födelsedag. Vi har en så fin blomsterhandel på orten, Blommor & Ting. Nu står julgruppen på köksbordet och lyser.


Dagen efter Lucia samlades drygt fyrtio av mina gamla arbetskamrater kring Käglor & Käks blänkande karotter. Nicklas, köksmästaren, hade fixat ett mycket läckert julbord åt oss. Vi trivdes, åt gott och grunnade på frågorna som AA knåpat ihop till tipspromenaden.

Idag ska jag feja i huset, så det är fint och rent när alla julgäster dyker upp om några dagar. 

Önskar dig en fin julhelg!

Maggan



 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...