2023-12-03

En innehållsrik Första Advent

 

Den här adventskalendern köpte jag på bokhandeln för några veckor sedan. Jag kunde inte låta bli. Bilden av Aina Stenberg innebär ren och skär nostalgi. När jag var en ung och blyg flickscout fick jag knacka dörr och sälja sådana här kalendrar till förmån för Svenska Scoutförbundet. Försäljningsjobbet var inget som låg naturligt för mig.

Idag har jag öppnat lucka nummer tre och dessutom tänt det första ljuset i adventsstaken. Stjärnorna hänger nu i fönstren och det luktar kaffe och saffran i huset. Igår fick jag nämligen till en riktigt fin mjuk saffranskaka.

Det här veckoslutet har inneburit många fina stunder. Det började i fredags eftermiddag, då Maken och jag var bjudna på 4 års-kalas. 

Lilla Mella var söt som en prinsessa i sin ljusblå klänning. Moster och mamma hade bakat fantastiska tårtor med bilder på Anna och Elsa från Frost-filmen. Vilken lycka för en nybliven fyraåring!

Jag hastade vidare till nästa kalas. Först en vacker stund i kyrkan, där Nysund Gent Quartet sjöng i stämmor de där härliga sångerna man gärna vill höra. Py Bäckmans underbara texter i Koppången och i Stad i ljus, till exempel. Roligt att notera är att två av tre herrar heter Anders Karlsson och att den tredje heter Landgren.



Efter kyrkan hastade SPF-seniorerna över till Casselgården, där herrgänget Gubbröran bjöd på gubbröra, sillsallad, revbensspjäll och annat gott. Maken tog igen sig hemma. En fest per eftermiddag räcker gott, tycker han.

Men igår var det dags igen. Då åkte vi i skymningen på sliriga vägar förbi snötyngda granar till ett litet rött, gammalt skolhus, Dammtorp. Där ordnade Tiveds Hembygdsförening julgröt och skinksmörgås till sina medlemmar. Så gott! Systrarna Mathilda och Amanda från Åmmeberg spelade och sjöng, till och med en egenkomponerad låt. 

Idag har det blivit en rejäl dos med skidskytte. Det hör ju också till vinterns glädjeämnen. Speciellt roligt var det att Sebastian vann jaktstarten.

Ha det!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...