2024-04-11

Kors och tvärs, hit och dit


Det finns platser alldeles i min närhet, som jag länge velat besöka, men det har aldrig blivit av. Så var det med Hällabrottet och Yxhults huvudkontor. Men igår blev det verklighet.

Jag följde med mina SPF-kamrater på en "spontantutflykt" till den relativt närliggande orten. Vid Stenarbetsmuseet väntade Monika och Krister. De berättade och demonstrerade hur kalkstenen bröts och bearbetades. Krister drog igång skärmaskinen och hyveln, som tjänstgjort i över hundra år och fortfarande funkade. Monika var en mycket kunnig guide och visste det mesta om kalksten och marmor. Hon hade som hobby att leta upp platser där ornament och portaler från Hällabrottet hamnat och fota av dem. På Strandvägen i Stockholm finns det många portar som är smyckade med produkter från orten.

Yxhults huvudkontor är en veritabel arkitektpärla. TVs arkitekturexpert Martin Rörby skulle gå bananas om han inte redan gjort det över detta fantastiska hus, som stått övergivet sedan 2004. Ovan är en bild på ett golv, skapat med marmor från hela världen. Jag tog bilden från våningen ovanför. Styrelserummet och arbetsrummen i vackra träslag och den maffiga lampan över det stora runda bordet var så eleganta.

Dagen efter Annandag Påsk såg det ut så här! Fick ta i för att få upp dörren. Däckbytet som var planerat under dagen fick avbokas, men nu, en vecka senare är det gjort i alla fall! 

Sedan fick vi en riktig sommardag med nära 20 grader varmt och scilla, krokus och tulpanblad växte så det knakade. Men den sommaren blev kort. Redan dagen efter, igår, var det isande kallt i vinden. Aprilväder, kort sagt.

Ytterligare en utflykt har jag hunnit med sedan sist. Det var kyrkvärdsdagar i Stjärnholm, stiftsgården som ligger tre timmars bilfärd österut. Vi var ett sjuttiotal kollegor som lyssnade på intressanta föredragshållare, utbytte idéer, åt god mat, promenerade i parken, fick fina stunder i kapellet och kyrkan...Nästa är det tjugo år sedan jag blev kyrkvärd i Ramundeboda. 

Idag regnar det, ingen fönsterputs idag heller! Ha det så gott där ute!





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...