2009-05-22

Äppelblom och nostalgi

Min längtan har varit att få se äppelblommorna i Grännatrakten när de står i full flor. Igår var det ideala tillfället. Vi begav oss ut på en Vätternrunda, som började med stopp i Motala.

Efter att ha spankulerat omkring i den vackra strandparken och hört hornorkestern spela psalmer, gick vi till det trevliga och röriga Motormuseumet.

De hade minsann mer än motorer. Jag hittade till exempel denna vackra pjäs: IBM Executive med skrivkula. Oj, vad jag var stolt som nybliven sekreterare när jag fick skriva på en sådan modern mackapär.

Maken hittade ett exemplar av den första (moppe f´låt) motorcykel han ägt. När vi botaniserat runt ordentligt, smakade det gott med kaffe och smörgås med utsikt över Motala Ström.
I Vadstena fick jag närkontakt med äppelblommorna. Örtagården doftade av syren och hägg. Praktfulla kanstanjeträd var översållade med blommor.

Nästa stopp blev Alvastra Klosterruin. Det var inte bara vi som besökte ruinen. Barnfamiljer lekte kurragömma i pelargångarna och andra hade brett ut picknickfilten i gröngräset. En liten späd lillebror sa till sin storasyster: - Jag älskar dig! Hon svarade beskyddande: - Jag älskar dig också!

I Gränna tog vi en glass i hamnen och åkte sedan till idyllen Röttle By. För att komma dit måste man passera genom gamla äppelodlingar, så där var vi av och njöt av blomningen.

Vi tog en liten hissnande serpentinväg från Röttle via Västanå Slott och åkte mot Huskvarna i ett öppet och kuperat landskap. Där odlades fruktträd i snörräta rader, så att det påminde om vinodlingarna i Frankrike. I Kaxholmen bor tydligen de mer bemedlade Huskvarnaborna, för oj sådana villor det låg där på sluttningarna.

Sedan blev det den västra sidan av Vättern tillbaka med stopp vid sandstranden i Baskarp och i hamnen i Hjo.

Fler bilder från resan hittar du i albumet här bredvid.

Här och där stod det skyltar med: Stuga 250 m. Men den här stugan låg nog närmare:

Idag regnar det, så vi gjorde rätt i att göra utflykten igår i härligt försommarväder.

Miss Jones sa...

Vilken härlig runda ni gjorde i går. Mycket vackra bilder. Känner igen adstrandeni baskarp - där har jag badat en sensommardag i agugusti för många år sedan. Ha en bra fredag! Kram

Hej,
IBM med kula, vilken nostalgikick! Och tänk när man sedan fick en sådan med radérfunktion också....

Här i PO66 är äppelträden sedan länge överblommade, i morgon äger i stället den stora Fête de Cerise rum i Céret - körsbären har varit mogna sedan länge och säljs nu i kilovis från stånd överallt i vår Körsbärsdal.

U på benen igen och i återhämningsfas så nu vänder vi om några dagar näsan mot norr och kanske får vi då uppleva en äppelblomningsperiod till i vår.

Kram från oss båda,
A

Maggan sa...

Miss Jones: Jo, det var en trevlig runda och en vacker dag. Ha det bra själv! Kram

A: Så skönt att U är på benen igen. Vi tänker så mycket på er. Ta det varligt hemåt. Kram!

Har gjort den resan några gånger,nu blir det nog Vänern runt med E ochnågon övernattning som vi planerat längre fram. Så fina bilder och rader från er tur! Börjar kunna sitta ordentligt nu. Kram A

Smörblomman sa...

Nu är jag tillbaka "on line" igen! Vilken fin dag ni verkar ha haft! Du tar verkligen vara på livet M! Kram/E

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...