2010-11-09

Besök hos jätten Diger

Ute är det snöstorm och min körövning är inställd. Håller mig därför inomhus och leker lite med bilder från helgen då Maken och jag var på utflykt till Jätteberget. Skogen var trolsk. Lava hängde som grått skägg från träden och mossa, både smaragdgrön och vit, bredde ut sig som täta mjuka mattor. Det var som en illustration av Elsa Beskow.

På en skylt kunde jag läsa att här bodde jätten Diger, ett gammalsvenskt ord som betyder "stor". Traditionen säger att det är jättens namn som givit namn åt Degerfors, som ligger i närheten. Platsen är känd för sitt över 80 m långa grottsystem.

För många år sedan ordnade Maken en grottforskningsexpedition för yngste sonen Pe och hans jämnåriga kusiner. Det var mycket spännande för killarna att iförda hjälm och med ficklampor krypa in i de mörka gångarna. Vet inte om de såg någon skymt av Diger, men jättekul hade de i alla fall. Posted by Picasa

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder på en trolsk natur. Visst kan jag se Tomtebobarnen med sina röda hattar sticka upp ur mossan, där vid ingången.
Ordet "diger" har vi använt mycket i småländskan förr. Just i meningen stor. Tror säkert Degerfors har sitt ursprung från det ordet.
Önskar dig en fin kväll och en bra dag imorgon. Det är visst lovat mer snö... men vad ska man göra? ...skotta?
Må bra!
Birgitta

Lotta sa...

Jag förstorade upp collaget och kors vilka underbara bilder som gömde sig i det.
Jag tror att Jätten tappade skägget när ni kom han blev väl skitskraj.

Jag tycker att det ser mer ut som John Bauerskogen.
Ha det riktigt bra i helgen
Kramizzzar ifrån oss båda till er båda.
Lotta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...