2010-11-21

Loppis och Lussekatter


God söndag!
Igår provade jag på att sälja på Loppis igen. Jag gör det för att det dels kan vara lite kul att "slänga käft" och dels för att huset hotar att spricka, speciellt efter det att vi ärvt och samlat i många år. Det är skönt att bli av med lite saker. Barnen är inte så värst intresserade eller har plats själva för vårt överskott.

Yngste sonen Pe var med och assisterade mig och bredvid hade mina vänner systrarna Ve och Li ett bord. Det var inte någon större rusch, men lite blev jag av med i alla fall. Jag är dålig på att pruta, men håller på att lära mig spelet. Många av besökarna är invandrare och många av dem är nog vana att pruta på saker de köper. Det finns alltid prutmån på det första priset säljaren säjer.

Det är ett ypperligt tillfälle att studera människor under dessa loppistillfällen. Ett par med likadana huvtröjor berättade att de blev ihop för ett år sedan och nu hade de köpt kassvis av tomtar och julsaker. En liten tös som hette Katarina kom tillbaka tre gånger och bytte mellan en glasfågel och en porslinskorg med rosor. Fast hennes mamma med burrigt rött hår nog helst hade sett att dottern tagit en liten vas. Priset var bara 10 kr/st. Mamman kunde inte prata svenska, men Katarina var den som skötte ruljangsen.

Det är inbokat för två loppistillfällen till före jul och då hoppas jag på lite bättre fart på mina affärer.

Idag satsar jag på lussekattsbak. Om en vecka är det första advent och då vore det inte så dumt att ha lite hembakade lussekatter att plocka fram ur frysen.

Allt gott (gärna lussekatter) önskar er
Maggan

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lussekatter - redan, tänker jag från min franska horisont där vinterrock kommit till användning en enda gång än så länge. Men även här förbereder man, juldekorationer är på väg upp över gatorna (om än släckta än så länge) och den första plasttomten på väg in genom ett fönster siktade vi i lilla staden igår.
Lycka till med nästa loppisomgång!
Kram
PO66

Aurian sa...

Du är så flitig och omtänksam hela tiden mot alla människor.
Du jobbar och sliter hela tiden. Du är en underbar person min vän.
Glöm inte bort dig själv nu mitt i alla julstök.
Härligt med loppis. Jag orkar aldrig ta tag i sånt utan det jag nu inte tog med mig i flytten det gick till de som ville ha. LAT är jag!
:0)

Ha det gott i veckan så får vi se vad som händer till nästa bloggläsning!
KRAM och TACK Unionen för att jag fick chansen att lära känna Maggan.

epsilon sa...

Precis så där är det - alldeles för mycket grejer och barnen måttligt intresserade. Kaffeserviser, likörglas, kompottskedar, mockakoppar är ju rätt så passé. Har aldrig provat att sälja på loppis, man borde ta sig i kragen.....

Maggan sa...

PO66: Här hos känns det nog mer att det är dags för lussekatter. Snön ligger vit överallt. Jag har en lite fråga till dig. Kan vi höras ikväll, måndag?
Aurian: Vad din kommentar värmde mitt hjärta!Tack snälla du. Ska bli roligt att följa dig i livet också!

Lybtar sa...

Visst är det roligt att sälja, men det är roligare att fynda på loppis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...