2012-09-22

Öffsadröp och Fair Play

En uppstickare i Borasjön - foto Margareta Swenson
Nu märks det att hösten har kommit. Tänk att vi inte är lika angelägna att rapportera hösttecken som vårtecken!

Ett hösttecken är att studiecirklar och föreningsmöten sätter igång igen. I veckan som gick var Maken och jag på föreläsningsföreningens första föredrag för hösten. Det var den trevlige prästen och västgöten Mats Löwing som kåserade om tavlor i sitt liv.
Bilden av Mats Löwing är lånad från nätet.
Den största tavlan var när han blev utvisad i en fotbollsmatch. Han var en av initiativtagarna till en fotbollscup som skulle främja Rent Spel. Han deltog själv i flera matcher, mycket entusiastiskt kan jag tänka mig. Det bar sig inte bättre än att Mats klämde fast en motståndares hand under sin armhåla när motståndaren drog i hans tröja. Domaren såg bara slutklämmen (!) och fiskade upp det röda kortet. Mats fick slokörad lämna planen men hamnade på löpsedlarna efter ett olyckligt uttalade till GT:s reporter.

För övrigt berättade Mats om präster och bönder på sin utpräglade dialekt. Han beskrev målande jordbruksarbetet hos sin farbror Sven på Backen, hur de jobbade med höskörd och potatisplock bl a. Ett ord som dök upp var "öffsadröp". Är det någon av mina kära läsare som känner till det?




3 kommentarer:

PO66 sa...

Västgötskt uttryck för takdropp! Och nej, även såsom varande västgöte hade jag ingen aning utan hittade det på Google.
Kram

Maggan sa...

Ska jag behöva lära dig västgötska!
Du hade nog gillat föredraget.

Kram!

epsilon sa...

Takdrôp sa vi ju förstås i östra Värmland men öffsa har jag inte hört förut. Och visst är det både roligt o
tänkvärt att lyssna på Löwing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...