2014-05-18

Folkets Park - ja det var då det!


Jag är med i en Facebookgrupp som heter "Du vet att du är från Västerås om ..". Där frossas det ibland i nostalgi, nu senast om forna Folkets Park där jag upplevt en massa kul.

Som barn gick man på Måndagsträffen och såg uppträdanden på den stora scenen. Det kunde vara Malmstensgruppen med fantastiska akrobater eller sång och musik. Jag minns stämningen och spänningen när jag satt i publiken, ett hav av barn och föräldrar.

Många år senare gick bästisen och jag på konserter iförda våra nya prasselkappor med skärp i midjan. Vi såg Sven-Ingvars, Paul Anka och min absoluta idol Paul Jones från Manfred Man. Jag satt allra längst fram när Paul stod på scenen och när hans ögon mötte mina trodde jag att jag skulle svimma. Men hans blick svepte förstås över alla flickorna på första bänk. Ja jisses!

Med gänget här ovan gick jag till Rotundan eller Rotan som vi kallade den. Det var dåtidens dansställe nummer ett i Västerås. Killarna i gruppen gick på flygmekanikerutbildning och var från olika platser i Norrland. Killen till vänster var från Boden och dansade som en gud.

Nu finns ingenting kvar av Folkets Park i Västerås förutom entréskylten. Det har byggts lägenheter över hela området. Men de roliga minnena består i alla fall.

Jag har skrivit tidigare om parken. Om du vill kan du kolla här.



3 kommentarer:

epsilon sa...

Ja tänk vad det rivs. I Filipstad kommer man antagligen att riva Parkhallen.Det var länge sen det dansades där och nu har ägaren har fått nog av sin nuvarande hyresgäst - ett motorcykelgäng. men där slog Sven-Ingvars publikrekord i början av sextiotalet och man dansade till Whisperings och alla möjliga dansband som fanns då förtiden. Roliga minnen!

Första året i Hjo sa...

På Rotundan i Västeråsparken har även jag varit många gånger. Och i Parken såg jag Made in Sweden vill jag minnas.

Maggan sa...

epsilon: Javisst är det roligt att minnas ungdomens dagar. Såg att du opererats. Hoppas du snart är på benen igen!

FåiH: Jasså, minsann! Är du västmanlänning?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...