2014-05-11

Fransysk visit

Tisdag - till Körsbärsdalen

Mitt i natten gav jag mig iväg från hemmets dörr. Redan efter en halvtimmes körning såg jag en smal röd kant vid horisonten. Gryning. Jag mötte nästan inga bilar alls, däremot sprang det djur över vägen. Harar skuttade i ljuskäglorna, en uggla flög lågt över bilen, en hjort tvärvände i diket, men till slut kunde jag inte väja tillräckligt för en lågt flygande and som fick sig en smäll mot biltaket.

Min vän PO66 väntade på flygplatsen. Skönt att vila ut i hennes paradisiska trädgård. En koltrast hade parkerat på en hög stolpe i närheten och sjöng inspirerat. Innan kvällen tog vi en vända på stan, Ceret. Nu är det högsäsong för körsbärsförsäljarna. Monsieur Hollande, presidenten, har på sedvanligt vis fått den första leveransen, meddelade man på TV-nyheterna.

Onsdag - besök i soltygsfabriken

På onsdagen bar det av upp i de närmaste bergen. Där blommar fortfarande kastanjeträden och syrenerna. Här ligger det en tygfabrik, Les toiles du soleil, med en välfylld butik. PO66:s vän U valde färgsprakande tyger till sitt kuddprojekt och även vi andra två fick med oss souvenirer där ifrån.

Byn ovanför, Coustouche, är mycket fridfull. Här ligger en kyrka från år 988 (!) och även en mysig restaurang, le Petit Bistrot. Den öppnades för en månad sedan av två genomtrevliga damer som tog hand om oss på allra bästa sätt. Jag åt en mycket god lammgryta.

Innan kvällen hann PO66 och jag susa iväg till spanska gränsen också, där det råder stor kommers i den lilla gränsstaden. Vi åkte nedcabbat och med solglasögon på, så klart!

Torsdag - Girona rustar för blomsterfestival

Torsdagen bjöd på en riktig sommardag med temperaturer upp mot 27 plusgrader. Vi tog tåget ner till Girona i Spanien, där det rustades för blomsterfestivalen i helgen. Det fejades och pyntades i varenda gränd. Gamla stan är idyllisk med sina prång, trappor och små hantverksbutiker. Mitt i smeten på en höjd ligger katedralen. Lunchen intogs på ett vackert torg. Ja, intogs och intogs ... PO66 kunde inte förmå sig att tugga på de blekfeta bläckfiskarna som dök upp på hennes tallrik. Jag klarade mig undan med ett kycklinglår, om än lite trist.

Fredag - Bläckblå sjö och snö

Totalt miljöombyte blev det på fredagen, då vi bilade upp längs serpentinvägar till Cerdagneplatån och fjällsjöarna Les Bouillouses. De ligger på 2005 meters höjd omgivna av fjälltoppar. Här ligger snön fläckvis kvar. En strid bäck lockade flera till fiske. Franska familjer åker gärna hit med sina picknickkorgar. Själva åt vi lunch på hotellet Bones Hores, mycket fräscht och gott!

På tillbakavägen fick jag återse Ville Franche sûr Conflent, häxstaden med ringmur och vallgrav. Hit återvänder jag gärna om och om igen.

Nu är jag tillbaka till Svedala och ska precis äta söndagsfrukost och läsa tidningen.