2018-07-04

Orm, broms, getingar och brännässlor

Igår förmiddag när jag tänkte ta en liten lässtund i solstolen kände jag att någon stirrade på mig. Och där, alldeles bredvid mina nakna tår låg en svart liten orm. Jag betedde mig typiskt fjolligt: - En orm! Kom, det är en orm i trädgården, skrek jag upphetsat.

Ormen var inte lättskrämd. Den låg stilla där i rabatten, trots att Joy stampade hårt i marken. Men till sist ringlade snoken iväg.


Andra onödiga djur i paradiset är väl getingarna, som lockats fram av det soliga vädret. Idag upptäckte vi att de byggt bo i den gamla grillen. En rymlig men omodern etta med stampat jordgolv, kanske de tyckte. Men Maken har nu avhyst hyresgästerna. De är inte längre välkomna.

Idag har vi hjälpts åt att fixa till trädgården en del. Joy har klippt det gräs som kommit upp trots torkan och Maken och jag har rensat ogräs (brännässlor grrrr!) och vattnat. Vinstocken bär fullt med gröna klasar, det blir kalas om någon månad! Druvorna blir mörkblå, små och goda.


Annars har vi legat i blöt i två dagar. LH är ett riktigt vattendjur. Hon kan stanna i det våta hur länge som helst. Ibland gör hon bomben från bryggan eller snirklig konstsim. Hon och kusin LL byggde sandslott i vattenbrynet.

Själv träffade jag folk medan jag låg där och lögade mig. Först Pe:s småskolefröken, som sa att hon i år redan hunnit bada 19 gånger!!! Och sedan kom ett franskt par på genomresa. Det kändes lite annorlunda att konversera på franska nedsänkt i vattnet, men vi hann avhandla en hel del. De var på väg till Fjällbacka från Strängnäs och Enköping och hade bara stannat till på ren impuls och kände för att ta sig ett dopp. Madame var förundrad över det rödaktiga vattnet och bad Joy ta en bild på dem på bryggan med hennes mobilkamera. Vi sa Au revoir! och gick upp för att köpa oss varsin glass.

Nu är det bara Maken och jag kvar här hemma. "Ungdomarna" har försvunnit till sitt igen. Friden härskar.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...