2018-12-01

God morgon!

God morgon!

Idag är det den första december. Det är på sätt och vis skönt att lämna november bakom sig. Nu är det bara 21 dagar kvar tills det vänder och blir ljusare igen.

Vi har trots allt haft några rimfrostskimrande dagar och fantastiska solnedgångar. För att inte tala om den jättemåne som uppenbarade sig ovanför Finnerödja-backen när vi, ett gäng "tjejer", var på hemväg från en körövning.


Så här såg det ut fem i fyra förra söndagen när jag spurtat genom skogen för att hinna till Tiveds kyrka i tid. Det var hänförande vackert när jag körde längs Unden och det ryckte i kamera-avtryckarfingret, men det gavs inte tid till något fotostopp. Jag ville inte komma för sent till att höra två av mina körkompisar sjunga. Take me to the church in time!

Den här veckan har jag bland annat gjort ett reportage för Sydnärkenytt om vår trevliga klädbutik Mathildas. Jag var hemma hos Laila och Conny en eftermiddag och fick mig till livs ett stycke Laxå-historia. För femtio år sedan startade Laila och hennes syster Aina butiken och den första lokalen låg i källaren på Järnvägsgatan, där Franssons skor legat.

På ett vykort från Laxå kan man se butiken Franssons Skoaffär i källarplanet på Petersburg.
Idag har Alida tagit vid och startat upp nya fräscha Mathildas Mode. Måtte Laxå-borna se till att hon kan fortsätta att driva sin affär. Så här blev artikeln om Mathildas.

En företeelse vi pratade om, Laila och jag, var de årliga mannekänguppvisningarna på Casselgården. Då gick precis varenda kvinna man ur huse och bänkade sig förväntansfullt vid catwalken. Där fick man se det senaste modet presenterat av välkända mannekänger i alla åldrar. De gick ackompanjerade av lokala musiker. När spexiga Bosse Larsson från Röfors gjorde entré i en blank, randig herrpyjamas spelades ofta Och så kommer det en gosse. Och så kunde man vinna fina priser skänkta av ortens företag. Det var tider, det!

Nej, nu ska jag gå ner i köket och sätta på kaffebryggaren och kvista ut och hämta in morgontidningen.

Ha en trevlig helg!

2 kommentarer:

epsilon sa...

Det är så roligt att Mathildas lever vidare. Nu tänker jag försöka bli köptrogen igen, det har varit lite dåligt med det sen Laila slutade. Så modigt av Alida att satsa. Och du, jag hoppas att du kvistar ut i morgonrocken, låt dig inte hindras av att du måste gå till brevlådesamlingen.

Maggan sa...

Jo, epsilon, jag kvistar ut i skydd av mörkret iförd morgonrock och kappa. Det får de ta, de morgontidiga på väg till jobbet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...