2019-02-23

Fredagsmys i La Stada


För Lillasyster L och mig är det tradition att träffas några timmar i La Stada under februarilovet. Ja, min syster är så ung att hon fortfarande har februarilov.

Igår var det dags. Vi strålande samman på perrong 1 a och knallade sedan upp på stan. Det bet lite i kinderna. Vinden var fortfarande kall. Jag ångrade att jag inte tagit på mig mössa på mitt nytvättade hår.

Men inne hos Em på Husets Café, var det varmt och skönt. Där blev det kaffe, våffla och baklava medan vi uppdaterade varann om vad som hänt sedan sist. Ett och annat barndomsminne dök också upp.


Vi skrattade gott åt Lillasysters bravader som tuff treåring. Våra barnbarnsflickor verkar brås på henne. De har också roliga funderingar och mycket energi.

På Örebro Konsthall såg vi en härlig, livsbejakande utställning av konstnären Gerd Göran, nyligen fyllda 100 år. Man blev glad bara av att gå runt och titta.



Tavlan ovan heter Mamma och moster. De verkar också vara på café!

Efter att ha varit kulturella ett tag, fortsatte vi Storgatan och Drottninggatan fram. Vi kikade in i några butiker, köpte lite trevligheter (en bunt vackra servetter, en brandgul kulspetspenna, ett spiralblock, flytande eyeliner och en vårlig topp till Lilla L). Och avslutade eftermiddagen på saluhallen med en förföriskt god fisksoppa. Det är mysigt att sitta där i halvmörkret omgiven av goda dofter, höra sorlet av kunder och lunchgäster. Herrarna bredvid oss diskuterade sport och semesterresor till Italien, det kunde jag inte undgå att höra.

Det ska bli varmare igen och sol, lovar SMHI. Det kan väl bli skönt. Idag ska jag försöka bli klar med en artikel som har deadline på måndag, men imorgon vill jag nog gå ut och fånga dagen!

Ha det!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...