2019-09-19

Onsdag en vecka senare


Lennart Palm, känd från Melodikrysset, Svartån vid Dagmarstorp, Nederst Kanalen vid Vårdcentralen dit jag gått för att kolla upp mina blodvärden, undertecknad i bilen, syster S;s charmiga bild på flicka i röd kofta.

Ibland är det lite småtrögt med bloggandet, men nu tittar jag in i alla fall.

Igår träffade vi en trevlig man från Lerum, Lennart Palm. Han skulle föreläsa på Kunskapens Hus och ville gärna kolla vår vackra kyrka när han ändå var i trakterna. Maken och jag visade runt och vi tog även en sväng till Ramundeboda kyrkogård, eftersom Lennarts stora hobby är gravvalv. På kyrkogården står ju det fina Rosenholmska gravkapellet. Dit in vill Lennart gärna komma, men det får bli en annan gång och utan mitt sällskap!

På kvällen i Kunskapens Hus höll Lennart en strålande föreläsning med titeln Från gravvalvsvarligt till dödskul. Vi skrattade mycket och lärde oss om tjusiga herrar från länge sedan: greve Axel von Fersen som togs av daga av en folkmobb, Harald Stake som inte kunde läsa och skriva men som det gick bra för ändå, Rutger von Aschenberg som fick så många barn etc, etc. Synd att det var många som missade detta tillfälle till ett stycke svensk historia. Men Lennart kommer kanske tillbaka med del två.

Nej, nu ska jag gå och träna lite line dance!

See you!

2 kommentarer:

epsilon sa...

Visst vore det roligt med föreläsning nr 2. Att han var så rolig hade jag inte väntat mig. Trodde nog att han skulle vara en gammal stofil men hur fel var inte den den tanken.

Maggan sa...

Hej epsilon! Ja det var en mycket trevlig föreläsare, vem kunde ha anat det med det ämnet!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...