2019-10-17

I mitten av oktober


Löven täcker marken i parken, som en tät guldgul matta. De parkerade bilarna beströs också med guldslantarna. Så är det i mitten av oktober, hemma på vår gata.


Helst håller man sig inomhus, med en god bok, men det finns ju så många andra uppdrag som pockar på, både inomhus och utomhus. Löven faller ju även över den egna tomten, till exempel.

I helgen åkte jag och två "kollegor" på kurs. Men när vi väl kom fram, så upptäckte vi att kursen var inställd. Vi hade inte blivit underrättade och en av oss hade bytt arbetspass för att kunna vara med. Det kändes ju inte juste. Men då åkte vi ner till A-sund istället och tog en fika på Borgmästarinnans Café. Flickan bakom disken gjorde i ordning en sockerfri hallonbakelse åt mig. Det var omtänksamt!


Igår kväll var det dags för oktober månads föreläsning i Kunskapens Hus. Att trollsländor kunde vara så intressanta och trevliga!


Föreläsaren Per Karlsson Linderum hade totalt snöat in på trollsländor och kunde förmedla sina gedigna kunskaper till oss på ett väldigt intressant och roligt sätt.

Kungstrollslända fotat av Charles Swenson
Den imponerande sländan på bilden ovanför fotade Maken för några år sedan i vår trädgård, då den jagade humlor i brudspirean.

Mossa, mossa på er alla människobarn!

3 kommentarer:

Ulrika sa...

Var är bästa stället att få reda på såna här spännande saker som händer här i trakten? Detta hade jag jättegärna lyssnat på.

Upptäckt lilla fina lanthandeln i Sannerud och i den, en bok med ett bekant namn som författare. Kul! :-)

Maggan sa...

Hej Ulrika! Jag aviserar på FaceBook i gruppen På gång i Laxå kommun och i Laxå-Nytt som kommer i posten till alla i kommunen samt i Nerikes Allehanda på Idag-spalten. Plus via mail till medlemmar /200 kr/år 6 föreläsningar) och affisher. Detta gäller Föreläsningsföreningen bara. Sedan har vi en bra bio och en massa annat kul som du hittar på FaceBook och i Laxå-Nytt.

Roligt att se dina fina bilder från vackra Sannerud. Där är jag ofta och sjunger då och då i kör i kyrkan bland annat. Fint att ni finner er så väl till rätta. Ni är så välkomna!

Ulrika sa...

Åh vad bra, jag ska hålla koll där i fortsättningen! Laxå-Nytt har vi fått men jag har inte läst den än, jag glömmer jämt mina läsglasögon. :-D

Tack!! Vi trivs oerhört bra på gården och området är verkligen så vackert! Laxå är trevligt. ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...