2019-10-29

Innan frosten


Gårdagen kändes kall, krispig och vintrig. Solen lyste över frosttäckt mark. Den första vinterdagen hade kommit.

Helgen tillbringades med barn och barnbarn. Barnbarnsflickorna provade sina "outfits" inför stundande Halloweenfester. Fast LL har sin prinsessklänning på sig även till vardags.

Maken lagade fylld kyckling enligt svärmors recept. Första gången jag åt rätten var kycklingen en stor kalkon, som jag köpt av en arbetskamrat. Jag stod för dukningen i orange, svart och vitt. Morötterna matchade duken.


I fredags tog Maken och jag en sväng för att leta fornlämningar inför hans dragning på Hembygdsföreningens medlemsmöte i november. Vi åkte på drumliner och såg ekbackar och stensättningar. Högen på bilden ovan heter Torshögen och ligger mellan Kumla och Fjugesta. Den tros komma från yngre järnåldern och innehålla klanhövdingen Tor.

Idag väntar jobb på Kupan och körövning i Finnerödja. Hoppas att jag kan ta ton utan att hosta denna gång. Biverkningen av blodtrycksmedicinen är besvärlig.

Ha det gott!

3 kommentarer:

mossfolk sa...

Den där högen hade jag alls ingen aning om. Där får det nog bli ett besök framåt våren. En krumilurtripp :)

Maggan sa...

Jo du, Mossfolk, det finns så mycket att upptäcka även i de närmaste omgivningarna!

Dilek Kolat sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...