2020-07-20

Sommarhelg med de mina

Det blev en fin sommarhelg med de mina, som sov över alla för första gången på länge. Vi hann med att prata i lugn och ro, äta fisksoppa, blåbärspaj och Ve:s goda körsbärstårta, spela Spite & Malice (Maken vann 3 gånger). Barnbarnsflickorna och jag lekte halsbandsaffär och klädde ut oss till olika kunder. Min gamla examensklänning, sydd av min hulda moder, kom till användning igen, om något för stor.

Faktum är att jag tog årets första dopp i den lugna viken som är familjens "hemliga" badställe. Baddjuret LH var förstås först i vattnet och sist upp ur det. LL spelade boll med mamma Em och byggde sandkakor med farmor Maggan.

Helgen är över, det är måndag och ett åskväder har just dragit över den lilla galliska byn. Det är Margareta-dagen idag. Vi är ett stort antal Margaretor som firar. 222 743 heter Margareta, varav 10 män! Margareta kommer från grekiskan och betyder pärla. På min mugg med pennor står det:

Margaretha, mänsklighetens pärla, med namn som förpliktar. Drottning som enade Norden och ännu behövs att med piska och morot ena stridande viljor och föra dem samman under sitt välvilliga regentskap.

Fick muggen en gång av mina söner. De tyckte kanske att det där med att ena stridande viljor passade på sin mamma.

Ha en bra måndag!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...