2020-07-17

Vad lite puts kan åstadkomma!

En gråmulen sommardag passade jag på att putsa mina silverljusstakar som jag fick när jag gick i pension. De behöver putsas rätt ofta. Av bara farten putsade jag mässingsljusstakarna från Skultuna, mässingsfatet som Pe fört med sig från sin Asien-tur och den stora bucklan i tenn. På den står det graverat:

Edvard Lindskog 
med tack 
för lång och trogen tjänst 
vid Svedvi Skolor

Edvard var min farfar, som var folkskollärare vid Amsta Skola i Svedvi socken mellan Hallstahammar och Kolbäck. Han föddes 1878 i Karlskoga på gården Stenbäcken och dog 1948, tre år innan jag föddes. Tråkigt att jag aldrig fick träffa honom.

Här poserar hela familjen Lindskog hos fotografen i Kolbäck. Farfar Edvard, storebror Gösta, lillebror Olle (min pappa) och farmor Agnes. Det slår mig när jag ser det här fotot att barnbarnet LL och Olle är ganska lika!

Här är farfars skolbarn samlade framför Amsta Skola. Farfar står längst bak med hatt och Gösta sitter längst fram, trea från höger. Pappa berättade att Tore Skogman kom fram till honom på en semesterresa en gång och berättade att han haft farfar som lärare.


Olle var ett riktigt litet busfrö, det har han själv berättat. Här sitter han flinande i mitten med korslagda armar. Tänk, flickorna är klädda som Madicken, hela bunten, och en del pojkar har klätt upp sig i sjömanskostym.

Vi har många lärare i släkten, både farmor och farfar var lärare och mormor Anna, som undervisade i Vretstorp, Viby och Tångeråsa innan hon "stadgade" sig och blev fru och mamma i Västerås. Farmors pappa var lärare och klockare i Seglora och farbror Gösta var folkskollärare innan han skolade om sig till präst.

Här är farbror Gösta och hans klass i Bromsbo skola utanför Ängelsberg. Är det någon därute som känner igen sig, månne? Här eleverna klädda i stickade pullovrar och koftor, äppelknyckarbyxor och klänningar. Jag minns att jag fick vara med en skoldag då pappa Olle vikarierade för sin bror. Vi sjöng "Gå upp och pröva dina vingar" och "Ann-Katerine öppna din dörr" för full hals. Men bilden ovan är tagen mycket tidigare än så. Fotografen var farbrors gode vän Sven Gillsäter.


När jag letade bland alla bilder kom det här brevet fram, avsänt den 11 juli 1928. Brevskrivaren var farfars äldste bror August, som flyttat till Minneapolis i USA för att söka lyckan. När han skriver är han precis mellan två jobb, som järnvägsbyggare. Han kom aldrig tillbaka till Sverige, utan omkom i en arbetsplatsolycka.

Ja, så kan det bli när jag städar. Rätt var det är flyter det upp minnen från gångna tider och jag är bara tvungen att ta tag i dem.

Nu doftar det gott från köket. Jag har bakat en banankaka för att ta reda på två bananer som började lite väl mogna. Blir väl bra till kaffet imorgon, då kommer barn och barnbarn.

Ha det!


1 kommentar:

epsilon sa...

Att du har så mycket sparat av foton och brev, fint att du delar med dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...