2020-10-15

Baktankar

 

Bilden ovan är tagen för 45 år sedan i vårt första gemensamma kök. Bunken och vispen lever fortfarande! De användes förmodligen när jag skulle baka hastbullar till min svärmors oväntade besök. Då anlitade jag ett recept ur Damernas Världs ABC för nybörjare. Där stod det 2,5 dl bakpulver. Det var knappt att det räckte, men om jag bankade ordentligt på botten av burken, så kanske ... Resultatet blev bleka, platta bullar som smakade vedervärdigt! De förpassades till sopnedkastet direkt. Det fick bli Mariekex till kaffet.

En vecka senare kom rättelsen: Tidningen bad så mycket om ursäkt. Det skulle naturligtvis ha varit 2,5 tsk istället. Men det var så dags då! Lura en nybörjare på det sättet!!

Igår morse stod jag upp extra tidigt. Här skulle bakas inför morgondagens oktobercafé för daglediga. Jag har lovat stå för det hembakade och hade bara förmiddagen på mig. Efter lunch väntade två möten (bokcirkeln och diakonigruppen).
Här är det laddat för septembers eftermiddagscafé. Berit är beredd att servera.

Jag tog fram ingredienserna till en beprövad och utsökt långpannekaka. Det ska vara många ägg och mycket smör. Och skjuts in i ugnen. Kakan skulle vara inne en kvart och på den kvarten hann jag uträtta annat.

Men innan kvarten hade gått, kände jag en oroväckande doft. Det luktade vidbränt! Jag rusade in i köket och såg till min förskräckelse att kakan kolade på ena sidan och bubblade över på andra sidan. Deg hade också droppat ner på botten på ugnen.

Jag hade helt enkelt satt in plåten snett. Skyller på mitt högra öga som inte kan se raka linjer, nåja.

Efter storrengöring av ugnen och diskbänken gjorde jag ett nytt tappert försök. Men nu fick Maken hjälpa mig att måtta in plåten. Och den kakan blev bra. 

Det har varit frost på marken nu, några morgnar i sträck. Träden släpper sina blad och står snart kala. Vinrankan på söderväggen har ännu kvar de flesta av sina blad. Här en vy jag fick när jag putsade fönster på övervåningen här om dagen:


Än är det svart utanför fönstret. Snart ska jag sätta på kaffet och hämta in tidningen. Och sedan ska jag baka en sorts kaka till inför eftermiddagens café. Wish me luck!

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Flinar lite och minns när jag bakade hemma hos mamma som kanske 20-åring. Jag läste fel på 1 dl mjölk och 1 liter... Fick gå över till grannen för att låna mjöl så att jag alls kunde baka ut brödet. Tror att det var någon sorts gifflar. jag bakade halva natten innan det blev klart, men de blev god.

Jag har en liknande bakbild från första köket och samma tid...

Maggan sa...

Bloggblad: Vad kul att läsa om dina vedermödor också! Och jag fick beröm idag för mitt kaffebröd och jag låtsades som att allt gått prickfritt.

epsilon sa...

Himla tur ändå att det inte var den där äppelkakan i Matmagasinet som sa 20 muskotnötter istf 2 kryddmått. Undrar lite också när det var man slutade med nåt över håret när man bakade o lagade mat, kanske dags att börja igen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...