2020-10-12

Jag tar bladet från munnen


En helt vanlig hösthelg har förrunnit utan större åthävor. Det har blivit en kortare promenad, lite trädgårdspyssel och inomhusaktiviteter. Jag hann också med att putsa sovrumsfönstren innan regnet, så då kunde jag se den dubbla regnbågen ordentligt. Vi firade slutet på Makens dietvecka med kronärtskockor, rostade smörgåsar med avocadoröra, egen nypotatis och rödvin.

En fundering: Varifrån kommer alla lustiga uttryck i svenskan ifrån? Det måste förbrylla alla de som kämpar med att lära sig språket. Jag minns en arbetskamrat från Holland, som drog på munnen åt Små grytor har också öron. Jag hade inte tidigare tänkt på hur det låter, egentligen. Men vi har:

  • Få betalt för gammal ost
  • Svinhugg går igen
  • Liten tuva stjälper ofta stort lass
  • Lägga rabarber på
  • Ta bladet från munnen
  • Sticka under stol
  • Tunna tunnor skramlar mest
  • Topp tunnor rasande
  • Han har en skruv lös
  • Smida medan järnet är varmt

Listan kan göras mycket längre. Jag kan nog säga att jag tagit bladet från munnen i helgen, kronärtskockans delikata blad. 

A pro på blad:

Foto av pussel jag lagt på datorn och sparat.
Glad måndag på er!
Maggan


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...