2020-12-29

Året som gått - vad hände 2020?

Bålbyvägen i december

Vart är vi på väg? Ur skuggan in i ljuset?

Dags att lämna Coronaåret 2020 bakom sig och som vanligt gör jag en summering av året som gått ur mitt perspektiv. Alla resor, födelsedagskalas, släktträffar, körsång, föreningsliv ställdes in. Livet levdes som i en kokong. Det blev många böcker lästa, vi lagade god mat och gjorde små utflykter i grannskapet, Maken och jag. Barn och barnbarn träffade vi inte så ofta som vi hade velat, men under sommaren blev det fler tillfällen att umgås och bada. 

Jag var en digital kyrkvärd under hela året, våra gudstjänster i Ramundeboda kyrka spelades in och lades ut på Youtube. Jag har fått använda min skrivklåda till att skriva sex artiklar för Sydnärkenytts papperstidning och ett antal webbnotiser från orten. 

Vi hade klippkort hos vården, alltid lite omväxling. Är det inte högt blodtryck, så är det diabetes 2.  I våras fick jag två starroperationer utförda och under hösten har det varit Makens tur att få hjälp med illvilliga åkommor.

Trots att vi inte har kunnat träffa alla vänner irl, så har kontakterna ändå funnits där via facebook,  telefon, mail och till och med via brev. Vad gjorde man utan vänner?

Statistik:
Lästa böcker:60
Biobesök: 8
Utomhusbad: 6

Januari

Nyår på Loka Brunn

  • Nyårshelg på Loka Brunn med barn och barnbarn
  • Körsång i Tiveds kyrka på Trettondagen med julgrötsmingel efteråt
  • Besök på libanesisk restaurang i La Stada tillsammans med lillasyster L, K-O och Maken
  • Vinterstorm den 21 januari
TV: Min fantastiska väninna
Bok: En vinter i Paris

Februari
Februarishopping med lillasyster L
  • Årsmöten, Maken och jag lämnade våra platser i Hembygdsföreningen
  • Semla på Alla Hjärtans Dag
  • Februarilovsdag i La Stada med lillasyster L
  • Alfapet och spansk gryta med vännen A från A-sund
  • Bio med Lilla Hjärtat
TV: Tunn is
Bok: Gröna fingrar sökes
Bio: Fyra, bl a "Marianne"

Mars

Vårt lag i Seniorvetarna

  • 1.165 svanar den 6 mars när vi besökte Tysslingen
  • Vårt lag kom på fjärde plats i Seniorvetarna i Kumla
  • Blev starropererad på höger öga på Capio
  • Corona tog över hela världen och Anders Tegnell blev kändis i Sverige
  • Vi gjorde en utflykt till vårfagra Snavlunda
Bok: En sång för Hedda
DVD: The Crown
Bio: No more fucks to give - Mia Skäringer show

April
Dammen vid Dagmarstorp

  • Grattade Pe 40 år utomhus
  • Kungen höll tal till folket
  • Starropererade det andra ögat
  • Lamm i lergryta på påskafton
  • Promenader med Ve och utflykter med Maken
  • Den 23 april slog björkarna ut
TV: Den stora älgvandringen och reprisen på Skärgårdsdoktorn
Bok: Wille Vingmutter (GW Persson)

Maj
Gullvivsbacke vid Oxaryggen

  • Klippte gräset första gången den 7:e
  • Utflykt till Trystorp med Joy och LH. Solen sken och göken gol.
  • Gullvivor i mängd vid Oxaryggen
TV: Den stora älgvandringen och Livet i Fagervik, förmiddagsrepris
Bok: Jag ville sätta världen i brand, om Selma Lagerlöf

Juni
Lilla Lila vid Gröna Plätten

  • Våldsam hagelskur över Lassåna
  • Utflykter till Forsvik och till Garphyttan
  • Midsommarfirande i trädgården
  • Fyra dagar med över + 30 grader
Bok: God natt Mr Tom
DVD: Gilmore Girls

Juli
På besök i Grythyttan

  • Utflykt till Vasselhyttan, Grytthyttan och Hjulsjö
  • Blåbärsplockning med Ve och Na
  • Familjehelger med kräftor och bad
  • Såg utställning om Marilyn Monroe tillsammans med Em
Bok: Ett enklare liv
DVD: Homeland

Augusti
Dags för ett dopp

  • Många varma dagar
  • Bad vid Gröna Plätten och i Skagen med barn och barnbarn
  • Lunch på Luripompa
  • Bra tomatskörd
  • Enstaka mördarsniglar tagna av daga
Netflix: Homeland
Bok: Stormvarning

September
Maken på japansk restaurang i Karlskoga

  • Utflykter till Hova/Undenäs och Karlskoga
  • Bröllop i Ramundeboda kyrka
  • Eftermiddagscafé med K-O som sjöng och berättade om Dan Andersson
  • Började i bokcirkel
Bok: Kulla-Gullaböckerna

Oktober
Bio i Laxå med LH

  • Oktoberfest med SPF
  • Klarinettkonsert i Finnerödja
  • Drog ut en tand
  • Syster S hade vernissage i Haga, Göteborg
  • Andra vågen av Corona svepte över oss
Netflix: Emily i Paris
Bok: Bergens stjärnor
Bio: Nelly Rapp och Inland

November
Sjön Multen

  • Mulet och grått hela månaden
  • Tog influensaspruta
  • Tivedspôjkera tränade hemma hos oss precis innan strängare restriktioner
  • Biden vann USA-valet
  • Utflykter till Limstensgruvorna och till skogshöjderna vid Mosjön
Netflix: The Queens gambit och The Crown
Bok: En helt vanlig familj

December
Laxå torg julpyntat

  • Svenska skidskytteframgångar
  • Utflykt till Porla och Hasselfors
  • Firat jul i tre dagar med barn och barnbarn i omgångar
  • Maken opererades på USÖ i mellandagarna
TV: Mirakel - årets julkalender, Så mycket bättre och På spåret
Bok: Normala människor


Jag önskar er ett riktigt Gott Nytt År!

Maggan

4 kommentarer:

Bloggblad sa...

Åh, det var ambitiöst! Ni har ju gjort massor!
Först tänkte jag att om jag skulle sammanfatta året skulle det bara stå: INGENTING, men sen kom jag på att det ju inte är sant... tänk alla vandringar! Och en del kul innan coronan slog till.
Men jag är nog inte ambitiös nog att blogga om året. Det är så knöligt att lägga in bilder när jag först måste skicka dem till datorn och sen spara ner och lägga in. Från mobilen går det, men det blir för mycket så jag kan inte skriva nåt till bilderna och den tar bara någon enda bild innan det fastnar.

Fast så långtråkigt som det är just nu med mörker, regn och stränga restriktioner, kanske det blir lite mer blogg.

mossfolk sa...

Jag tänkte precis som Bloggblad när jag började skriva min årssammanfattning. Första tanken var att hela året bara har varit... corona. Men oj så mycket som ändå har gjorts.

60 böcker! Det kräver viss läshastighet. Ser att Kulla-Gulla var några av dem. Den serien är jag också lite sugen på att läsa igen.

Maggan sa...

Bloggblad: Jag har fått lite rutin på det här med årssammanfattningar. Dels skriver jag dagbok varje dag och gör en punktlista efter varje månad i dagboken på det viktigaste. Sedan sparar jag över alla bilder från kamera och mobil till datorn och gör en mapp där jag undan för undan lägger bilder jag valt ut till sammanfattningen. Man blir förvånad hur mycket som egentligen händer en trots detta tråkiga.

Maggan sa...

mossfolk: Jag ska läsa din blogg snart, jag tittar alltid in till dig.

Jag hade inte läst Kulla-Gulla tidigare, så det var på tiden! Fick låna en hel kasse full.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...