2022-01-18

Vänteläge


God morgon!

Idag vaknade jag vid sex efter en ovanligt god sömn. Förmodligen hör jag inte till de "mångalna" eftersom månen har rullat runt på himlavalvet hela natten. Igår fångade jag den på bild, just när vi passerade Kullängsstugan på väg hem från ett reporteruppdrag.


Just nu är det som om livet är satt i vänteläge. Det vanligaste ordet just nu är: Inställt! Jag suddar något varje dag ur almanackan. Då var det extra inspirerande att igår få träffa dessa två på sin gård mitt i storskogen. 

Det har sina fördelar att vara "reporter". Man får träffa trevliga människor och lära sig mycket man inte visste. Det här paret hade mycket att berätta, en berättelse som knyter ihop dåtid med nutid, Fattigsverige med dagens datasamhälle. Här är Anitas webbsida

Det har varit mulet och grått i några dagar, mildväder som smälte snön. Vi gjorde en snabb tur i helgen, mellan två skidskytteomgångar på TV, och hamnade på småvägar vi aldrig åkt förut. Det var vita (men snöfria) fläckar för oss. Jag riktade kameran mot sjön och upptäckte långt bort två rörliga prickar. Med zoomen såg jag att det var två personer som var ute och promenerade på isen. Det kändes lite riskabelt. Ett sällskap hade gjort upp eld vid strandkanten. Mysigt.


Antalet coronasmittade närkingar är skyhögt, vapenskrammel och cyberattacker oroar, mörker och kyla råder. Då får man göra sitt för att lysa upp i sin egen sfär. Jag bytte till ljuslila gardinlufter i sovrummet och köpte en bukett tulpaner när de gamla vissnat. 

Ha det!




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...