2023-01-09

Snösmocka och grönsakssoppa


God morgon!

Det är tidig måndag morgon efter en intensiv Trettonhelg.

Den inleddes med två snösmockor. Lass med snö tömdes över Sverige. Lastbilarna ställde sig på tvären i Finnerödja-backen. Snöröjarna hade det svettigt.

- Nej, det ser inte ut som om det kommit någon tidning, kunde jag konstatera en morgon.

En körövning i den västra förorten fick ställas in. Det var alltför riskabelt att ta sig dit. Men Trettondagens musikandakt hölls ändå, trots ett ihärdigt snöande. Nu skulle man ha tagit sig de sexton kilometrarna med häst och släde. På hemvägen åkte vi i sakta mak i lång bilkö efter två plogbilar. 

Efter snösmockorna slog vädret om och det blev milt. Vår planerade familjedag kunde genomföras till vår stora glädje. "Ungarna" kom resande från olika håll och vi samlade upp oss på favoritrestaurangen.

Lilla V går i förskoleklass och har redan klurat ut läsningens konst. Hon ljudade sig igenom menyn och beställde själv med bestämd röst: - Jag vill ha grönsakssoppa! 


Hennes lillasyster fick nöja sig med nappflaskan i farfars famn. Vi andra njöt av Fengs goda mat. Lilla V fick testa sin läsförmåga igen, när Suqin bjöd oss på varsin lyckokaka. På min lapp stod det: Med lätthet får du nya vänner, samtidigt som du behåller gamla.

Hemma i den lilla galliska byn avslutade vi måltiden med kaffe och marängsviss och uppvaktade två födelsedagsbarn. Lilla Ve och jag lekte med mina änglar igen, men läsa i Den stora bilderboken, det ville hon göra själv. Att se hennes förvånade och glada min när hon förstod vad hon läste, det var nog helgens höjdpunkt för mig.

Ha nu fina januaridagar! Vi går mot ljusare tider.








6 kommentarer:

Svärdotter sa...

Tack så mycket för allt fint du ordnat!

Kram

Maggan sa...

Kära svärdotter: Så himla härligt att ha er här! Kram

Bloggblad sa...

Är det samma mysiga restaurang som du tog med mig till?
Så bra att ni kunde träffas! Här var fredagen något i hästväg … fast man hade knappt tagit ut en häst.

Maggan sa...

Bloggblad: Ja det stämmer! Där var du och jag. Nu längtar jag efter ljus och milt vårväder.

epsilon sa...

Den lyckokakan kom ju verkligen till rätt person.

Maggan sa...

epsilon: 🤗

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...