2008-12-31

Festligt minne












Klicka gärna på bilderna, så blir de större.
Årets sista dag. Innan jag måste göra iordning mig för firande i Staden och senare på Landet, så vill jag bara dela med mig av ett barndomsminne. Jag har precis haft mailkontakt med två av mina klasskamrater från småskolan, E-M och H. Roligt att få kontakt så här på äldre dagar. E-M stod just i begrepp att resa ner till sitt barnbarn i Monte Carlo och H hade just kommit hem från en tripp till Kina. De rör på sig!

Fotona är tagna på en maskerad som mamma och pappa ordnade för tjejerna i min klass. Familjen klädde ut sig till kung, drottning, prins (jag) och prinsessor (mina systrar) och villan utsmyckades till att likna ett slott. Mamma som var duktig på att rita och måla, tecknade vackert på uppspänt papp.

Vi dansade, åt korv och fiskade i fiskdammen. Dansen ägde rum i matrummet, lägg märke till den härliga fondtapeten till höger, typiskt 50-tal. Det är jag som är den långa prinsen i mitten av bilden, E-M är Singoalla, bästisen S är Eliza. Till vänster om mig skymtar Elisabeth, som numer är van att klä ut sig. Hon blev nämligen skådespelerska. Jag tror att vi gick i fjärde klass, eftersom min vän K inte skymtar på bilderna. Hon kom till klassen i femman. H är inte heller med på bilderna, men det beror på att han är kille!

Vilka föräldrar jag hade som bjöd på fantasi och glädje och som inte backade för lite omak. Det blev ett härligt minne för livet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...