2010-03-06

Ur mina gömmor - Gamla poesialbum

Nu snusar Lilla Hjärtat i sin spjälsäng. Man blir trött av att dansa.

Jag hittade nyligen några gamla skatter i bokhyllan: poesialbumen från anno dazumal.

Det första lilla albumet fick jag när jag var åtta år. Här hittar jag dikter och hälsningar från mamma, pappa, farbror Gösta, blåvingeledaren, spelfröken, grannpojken m fl. På uppslaget ovan har min lillasyster S ritat en flicka som dansar på en sommaräng. S var bara fyra år gammal men redan såg man hennes konstnärstalang. Mamma skrev med sin vackra handstil:
Nu spelar det till dans bland blommorna små
De niga för varann och bocka.
Och runt omkring de blåa klockor stå.
Det ringer i varenda klocka.
Lärkorna de slå,
drillar i det blå.
Dansa du på tå, lilla docka!

Det andra albumet, ett gult med rosa rosor på, fick jag två år senare. Bladen är fulla med verser och teckningar från mina klasskamrater. Ovan har min bästis Susanne skrivit en liten vers, som nog finns i många poesialbum.

Det tredje poesialbumet har svart omslag med silvertryck. Min farmor Agnes fick det av sin syster 1899. Här är dikterna högstämda och skrivna med snirklig handstil. Men i ett hörn står det:
Lyckan kommer.
Lyckan går.
Lycklig den som Agnes får.
R.K.
Den som fick Agnes, det var Edvard, det. Vem R.K. var, förtäljer inte historien.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...