2018-06-13

Fem fransyska flickor från förr

Fem flickor från förr, Sus enorma pilträd (torkvindan visar skillnaden i storlek), kvällspromenad i Västerås hamn, K:s vackra rosor och promenad längs en byväg

Så sågs vi igen, vi vänner som en gång i tiden strålade samman i Grenoble, den franska staden vid foten av Alperna. Den här gången sågs vi i mina hemtrakter, hos K i Västerås och Su på landet. De två dagarna var fyllda med goda samtal, lukulliska måltider och utflykter i omgivningarna och i fotoalbumen.

I Värmländskans album fanns den här bilden på Maken och mig då vi fortfarande fick rum i samma tröja:


En som inte har förändrat sig så mycket efter snart femtio år är min kompis Su.


Här står hon framför stallet som en gång rymde en hel hoper hästar men där spiltorna idag står tomma. Men jag kunde för mitt inre höra skrapet av hovar och Trojas gnäggningar.

Jag gjorde ett besök på den vackra Hovdestalunds kyrkogård också och såg till att mammas och pappas grav fick fräscha blommor. En koltrast flöjtade från en hög björk i närheten, annars var det stilla.


Hemresan mot solen i väster gick bra, trots att solskyddet lossnade och ramlade ner i knäet. Tur att jag hade solglasögon. En lång, lång bit var det vägarbeten och bilarna fick åka på vägrenen i 30 km i timmen. Det durrade och skakade när jag var tvungen att köra på "tvättbrädan" med vänstra hjulen i flera kilometer. Det var rätt skönt att kunna taxa in på garageplanen i "den lilla galliska byn" till slut.

Tack för allt ni ordnade, K och Su!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...