2019-08-21

Från Västkusten till Västerås


Mindre än ett dygn efter att vi kommit hem från Västkusten gav jag mig iväg med tåg åt motsatt håll. Mina barndomskamrater väntade i Västerås, den kära staden där jag vuxit upp. Mottagandet blev överväldigande. Regnet vräkte ner och jag fick tillfälligt ta skydd i en busskur.

Men regnet var av övergående natur och snart kunde mina kompisar och jag njuta av sensommarsolen. Vi tog en långpromenad ner till hamnen och sedan förbi oasen Vasaparken upp till centrum. Stadshusklockorna pinglade en spröd melodi för att försöka överrösta bullret från bilar och  grävskopor. Det pågick ett omfattande gatuarbete över allt i staden.

Där låg den före detta bokhandeln där vi köpte våra läroböcker, t ex Antologi för årskurs 1 av Brodow, Edqvist, Kavaleff och Öh. Och där låg favoritfiket Brogården, vid brofästet vid Svartån. Och där låg musikaffären, där man kunde lyssna på de senaste skivorna innan man slog till och köpte någon. Mitt första LP-inköp var Rolling Stones Aftermath.

Det blev en fin final på sommaren 2019 - en sensommarsejour med mina fina barndomsvänner.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...