2019-08-02

Juli 2019 - präglas av Bn

Juli månad 2019 har just passerat. Som vanligt har jag punktat ner i min dagbok intryck och händelser under månaden. Det har blivit en lång lista och det som slår mig är att mycket börjar på bokstaven B.

B som i blommor


Visst har det väl blommat mer än vanligt denna sommar? Schersminen har aldrig haft så många blommor och varit så lusfri som i år.

B som i barnbarnsbesök


Vi har haft glädje att ha barn och barnbarn här vid flera tillfällen. Här är LH en solig kväll vid Rastpunkt.

B som i bilar och bilbekymmer


Bilar kan vara både till glädje och till bekymmer. Under juli månad njöt vi av tjusiga bilar under Midnattssolsrallyt och vid Alsens strand under Car & Bike Meet. Men under samma månad strulade tre av familjens bilar och det var endast min lilla pärla som behagade uppföra sig. Peppar, peppar!

B som i baby


Den 5 juli kom lilla Nadja till världen. Två veckor senare hade vi den stora glädjen att träffa det lilla knytet på ett släktkalas på Blomsterkullen.

B som i bad


Bad har det blivit vid fyra tillfällen (hittills) för mig. Tre gånger i Borasjön. Bilden ovan är tagen vid kvällsdoppet då syster S och systersonen O gjorde ett uppehåll hos oss efter en lång Norrlandsturné.

B som i besök


Några vackra varma sommardagar besökte Maken och jag svägerska och svåger i Uppsala. Här på promenad vid Skarholmen, som bjöd på frodig grönska, glittrande vågor och massor med Båtar.

Sedan har jag två B:n kvar:

B som i biobesök, eftersom Britt-Inger och jag såg charmiga filmen Yesterday och grannen Margareta följde med till Lejonkungen (ingen Barnfilm tycker jag).

B som i bestörtning. Slutet av den här månaden präglas av sorg och bestörtning över det som hände i byn Sannerud i Tived. Två välkända och omtyckta människor, som funnits med i mitt liv länge, finns inte mer. Helt ofattbart.

Bestörtning känner jag också över att en vänfamilj med de finaste, duktigaste och raraste människor jag vet, inte får bo kvar i Sverige utan körs ut ur landet. Trots att några av dem är utbildade i ett bristyrke och att de hade fasta jobb och trots att en av dem är minderårig och hade nian kvar att gå. (Hon har levt halva sitt liv i Sverige och har svenska som sitt modersmål.)

B som i barndomen

Fotograf: Olof Lindskog

Jag avslutar med en sommarbild från barndomen. Här sitter jag, grannflickorna och syster S med docka i knäet utanför villan i Västerås. Och fotografens skugga syns i nederkanten. Visst är de svartvita fotona fina? Jag har pappa Olle att tacka för många fina bilder.

Sköt om er!
Maggan



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...