2020-08-29

Maggans tonfisk- och tomatgryta


 Sommaren har varit bra för blåbär, lingon och tomater. Våra fyra kruktomater har dignat av orangeröda och djupröda frukter av olika sorter och storlekar. Sådan tur att ICA-kuriren hade trevliga recept med tomater. Har provat ett av dem, men gjort om det lite efter vad jag hade hemma. Lite som min svärmor gjorde: Istället för det tog jag detta, istället för det andra tog jag det tredje - tills det nästan blev en helt ny rätt.


Maggans tonfisk- och tomatgryta

Spagetti

halvt kilo färska tomater, gärna av olika sorter

2-3 msk olivolja

1 vitlöksklyfta, finhackad

en halv röd paprika, hackad

1 burk tonfisk i olja, ca 200 gr

grovhackad persilja

Finriven stark ost

1    Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.

2    Dela tomaterna i grova bitar. Hetta upp olja i en rejäl stekpanna, fräs finhackad vitlök och paprika i 1 minut. Tillsätt tomaterna, krydda med salt och peppar. Låt puttra i 10 minuter.

3    Häll av oljan från tonfisken och tillsätt den. Rör samman och dra stekpannan från värmen.

4    Häll av pastavattnet, men spar 2 msk till tomatsåsen. Tillsätt pastan i såsen.

5    Toppa med persilja och ost. Jag hade även lite brynt smör.

6    Njut

Har fått lära mig av en annan tomatodlare, att man kan frysa tomater till vinterns alla mustiga grytor. Stora tomater skärs i bitar och små cocktailtomater kan frysas hela. Bra va?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...