2021-03-23

Franska nerver


Känsliga läsare varnas för obehaglig läsning!

Uj, uj, uj, som man säger här i Närke. Det är inte lätt att byta telefon, speciellt inte mellan två olika märken. Jag svarade till slut när ett 010-nummer ringt mig i flera dagar och jag, med berått mod, hade avstått från att svara. Men något sa mig att det kunde vara Telia. När jag till slut svarade, visade det sig att en trevlig tjej frågade om jag ville förlänga mitt Telia-abonnemang. Det ville jag. Som tack skulle jag få en sprillans ny Samsung 5G. Ja, hon sa "få", men jag antar att jag på ett eller annat sätt har betalat den genom alla år som jag har varit abonnent.



När paketet med mobilen kom gick jag som katten kring het gröt några dagar. Skulle jag försöka själv, eller borde jag ge mig till någon butik för hjälp?

Jag tog tjuren vid hornen en eftermiddag och utrustad med min gamla (kinesiska) telefon, lösenordslistor och quick-guiden gick jag till verket. Maken fick vara stöttepelare. 

Har ni någon aning om hur många lösenord man ska kunna? Hur många frågor och val man ställs inför? Vad innebär det om jag väljer det ena eller det andra? Jag var livrädd för att tappa Bank-ID, Swish, Wordfeud, Instagram, Face-book, Google, mailen, kontaktpersoner (den listan är lång), foton, praktiska appar man lärt sig hantera.... Mina franska nerver fick sig en rejäl knäck, innan jag efter flera timmars knappande började komma något så när i ordning.

När jag dagen efter (helt själv!) kom på att jag kunde använda Blue Toth för att föra över den kompletta telefonlistan, kändes det som en liten triumf. Fortfarande, efter några dagar, är det saker som inte fungerar, men jag har i alla fall ett visst hopp om att jag ska få till det, till slut.

Ja, det var det mest spännande som hänt på sistone. Idag har jag varit och fått ögonen uppkollade. Doktorn sa att läget var stabilt.

Maken kör hemåt. Jag skyddar mina förstorade pupiller mot det starka ljuset.

Så är läget på den här fronten!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...