2021-03-27

Vårspaning, grävskopor och nya gardiner


Hör ni, det är vår på Närkeslätten! Kastade mig iväg på vinst och förlust i min lilla bil. Utflyktsnerven drog och vädret var milt och skönt. Maken höll på med annat, så han stannade hemma. Jag tog en liten väg som jag inte kommer ihåg att jag åkt på tidigare, förbi små boställen och stengärdsgårdar. Vägen var smal, så det gick knappt att mötas, men jag mötte bara en enda bil.

Kom ut på gärdena där sångsvanarna spatserade omkring på potatisåkern. Stannade bilen och luften fylldes av lärkans drillar. Några hästar stod och glodde på mig, undrade väl vad jag gjorde där.


Fortsatte till Viby där jag strosade runt på kyrkogården. Tänkte på min mormor Anna som var småskolefröken här för 100 år sedan och som bodde i huset bredvid skolan. Här måste hon ha gått, tänkte jag, och det kändes lite märkvärdigt att vi säkert trampat samma väg.

Bilden bredvid är tagen av fotograf Alfred Hermansson, Laxå & Porla, står det. Mormor står till höger.

Det blev bara några år i trakten innan hon flyttade tillbaka till Västerås och gifte sig med sin Sven.

Jag fick aldrig träffa mormor Anna, som dog i barnsäng när mamma bara var 3 år gammal. Däremot fick jag träffa mormor Rut, morfars andra fru, som var den som tog hand om de tre barnen och gav syskonen en lillebror. 



Blått är flott tycker jag och det märks kanske. Nu har jag skaffat ny gardinkappa och nya kuddfodral till vardagsrummet. Jag tog till för dåligt när jag köpte 3 meter av gardinkappan på nätet (Sovtex), men då beställde jag genast en bit till och vips täcker den hela fönsterbredden.




Så har jag varit lokalreporter igen, när kommunalrådet fick sätta sig bakom spakarna på en grävmaskin inför bygget av en ny väg.  - En pojkdröm gick i uppfyllelse, sa han lite spakt. - Det var rätt nervöst, medgav han.


Hoppas att ni har det bra. På måndag får Maken sin första vaccinspruta! Jipee!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...