2023-08-07

En släkthistoria

Lagerhuset Trädgårdsföreningen i Göteborg

En fin helg har passerat. På fredagen åt Maken och jag lunch på favoritrestaurangen hos paret Wang. Så gott. Medan jag gjorde några inköp i livsmedelsbutiken, tornade molnen upp sig.

Vi bestämde oss för att åka till den lilla kyrkan vid Bålby på kvällen. Familjen von Scheele hade arrangerat en folkmusikafton med riksspelemannen Olof Ericsson och trion Krakelur. Alla de levande ljusen gav en känsla av julotta. Bänkarna fylldes med åhörare, som fick uppleva en härlig stund med musik från ett uråldrigt Nerike. Det var ballader, danser, visor, ibland spelade på instrument jag inte ens visste fanns.

På lördag förmiddag tog jag tåget mot Göteborg. Mellan Töreboda och Skövde pratade jag med en klasskamrat från gymnasietiden i Västerås. Han råkade befinna sig på samma tåg och såg när jag klev på. Naturligtvis tog vi en selfie:

Hade det inte varit för Facebook, så hade vi nog inte känt igen varandra. 


I Göteborg väntade syster S på mig. Vi knallade över Drottningtorget och in i den anrika Trädgårdsföreningen. Där blommade det för fullt och vi hann gå runt och njuta av fägringen, innan det var dags för det stora släktkalaset som min kusin ordnat i det rymliga och luftiga Lagerhuset.

Hela eftermiddagen minglade och vimlade man med kusiner, kusinbarn, kusinbarnbarn och flera vänner till henne, hon som är släktens matriark idag. Vi fikade, pratade, skålade i champagne och åt en libanesisk, alldeles utsökt, buffé. Kusinen hade med hjälp av sin son färdigställt en släktbok, som vi kastade oss över. Ett kusinbarnbarn tog över showen helt och hållet med en perfekt version av Michel Jacksons dans. Jag tror vi såg en stjärna födas!

På söndag förmiddag var det dags att säga adjö till Gustav II Adolf och dra hem till den lilla galliska byn!





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...